Nya Porsche 718 Cayman GT4 och Spyder får 4,0-liters boxersexa

Vad sägs om en ylande sugmotor med 420 hk och 0–100 på 4,4 sekunder? Det här kan vara Porsches mest körglada modeller.
Annons

Det var 2015 som Porsche gjorde det som alla hoppades på – stoppade ner boxersexan i Cayman och skapade GT4-modellen. Nu är det dags för en ny generation och här har vi Porsche 718 Cayman GT4 och 718 Spyder (Spydern är inne på sin tredje generation).

Porsche har utgått från 911-motorn men plockat bort turboladdningen, internnamnet för boxern är 9A2 Evo. Motorvolymen har vuxit från tidigare 3,8 liter till 4,0 liter och motorn har variabelt insug. Rödmarkeringen börjar vid 8.000 rpm men då har man passerat toppeffekten på 420 hk (+35 hk) vid 7.600 rpm. Maximala vridmomentet 420 Nm levereras mellan 5.000–6.800 rpm.

En nyhet hos Porsche, som alltså debuterar på 9A2 Evo, är att man använder snabba piezospridare. De opererar så blixtsnabbt att man kan pytsa in bensinen i upp till fem portioner under en förbränningscykel, vilket förbättrar emissionerna och höjer toppeffekten. Modellerna uppfyller kraven i avgasnormen Euro 6d-Temp, vilket bland annat innebär partikelfilter.

Porsche 718 Cayman GT4 har tjänstevikten 1.495 kilo och 0–100 km/h avverkas på 4,4 sekunder för både Cayman GT4 och Spyder. Det är samma tid som föregångaren från 2015. Bättre aerodynamik har däremot höjt topphastigheten. ”Gamla” Cayman GT4 toppade 295 km/h men nu läggs ribban vid 304 km/h och Spyder är bara aningen långsammare med en toppfart på 301 km/h.

När det gäller motorn är det säkert en välkommen nyhet bland Porscheentusiaster att ”instegsmodellerna” nu också finns med sexcylindrig motor. De turboladdade, fyrcylindriga motorerna i de billigare verisonerna har fått hård kritik för att låta platt och tråkigt.

”Problemet är att vi inte hör någonting. Motorn låter platt, nästan lågmäld och gudarna ska veta att det inte är menat som en komplimang”, skrev vi i en provkörning av 718 Boxster T.

Nya Porsche 718 Cayman GT4 och Spyder får 4,0-liters boxersexa

Nedåtkrafterna har ökat med upp till 50 procent, jämfört med föregångaren och det är speciellt bakpartiet som förbättrats. Genom att dra isär avgassystemet har man skapat en diffusor i mitten av bakre stötfångaren.

Den öppna Porsche 718 Spyder är egentligen inte taklös, det finns en taksektion som går att stuva in under bagageluckan. Dessutom finns det en enkel sufflett. Spydern har ingen fast bakvinge som Cayman GT4 utan en aktiv bakvinge som fälls upp vid 120 km/h.

En liten skillnad mellan de två syskonmodellerna är att Spyder levereras med infotainmentsystem, men det har inte Cayman GT4. Föregångaren hade detta som gratis tillval, men det är osäkert om det även gäller i det här fallet.

Manuell, sexväxlad låda är standard på både 718 Cayman GT4 och 718 Spyder, PDK finns inte ens som tillval. Enligt Porsche är det tekniskt möjligt att använda PDK-lådan men kundundersökningarna visar att de blivande ägarna är helt och hållet inriktade på manuell låda. I bakaxeln sitter en mekanisk diffspärr och antispinnsystemet PSM kan stängas av i två nivåer.

För första gången har 718 Spyder samma chassi som 718 Cayman GT4. Det innebär aktiva PASM-stötdämpare som optimerats för bankörning och markfrigången är sänkt med 30 millimeter. Stålskivor är standard men keramiska bromsar, PCCB, finns som tillval. Båda modellerna har specialdäck som utvecklats i samarbete med Michelin.

Allt som allt har förbättringarna lett till en sänkt varvtid på Nürburgring med ”mer än 10 sekunder”, enligt Porsche, vilket alltså innebär en tid under 7:30 för Cayman GT4. De som är inriktade på bankörning kan beställa ett Clubsport-paket med bakre skyddsbur, brandsläckare och sexpunktsbälte för föraren.

Både Porsche 718 Cayman GT4 och 718 Spyder är beställningsbara från och med idag. Priserna börjar vid 940.000 kronor för Spyder och 965.000 kronor för Cayman GT4. 

Nya Porsche 718 Cayman GT4 och Spyder får 4,0-liters boxersexa
Nya Porsche 718 Cayman GT4 och Spyder får 4,0-liters boxersexa
Nya Porsche 718 Cayman GT4 och Spyder får 4,0-liters boxersexa

Nya Porsche 718 Cayman GT4 och Spyder får 4,0-liters boxersexa

Nya Porsche 718 Cayman GT4 och Spyder får 4,0-liters boxersexa

Nya Porsche 718 Cayman GT4 och Spyder får 4,0-liters boxersexa

Nya Porsche 718 Cayman GT4 och Spyder får 4,0-liters boxersexa

Nya Porsche 718 Cayman GT4 och Spyder får 4,0-liters boxersexa

Nya Porsche 718 Cayman GT4 och Spyder får 4,0-liters boxersexa

Nya Porsche 718 Cayman GT4 och Spyder får 4,0-liters boxersexa

Nya Porsche 718 Cayman GT4 och Spyder får 4,0-liters boxersexa

Nya Porsche 718 Cayman GT4 och Spyder får 4,0-liters boxersexa

Nya Porsche 718 Cayman GT4 och Spyder får 4,0-liters boxersexa

Nya Porsche 718 Cayman GT4 och Spyder får 4,0-liters boxersexa

Nya Porsche 718 Cayman GT4 och Spyder får 4,0-liters boxersexa

Nya Porsche 718 Cayman GT4 och Spyder får 4,0-liters boxersexa

Nya Porsche 718 Cayman GT4 och Spyder får 4,0-liters boxersexa

Nya Porsche 718 Cayman GT4 och Spyder får 4,0-liters boxersexa

Nya Porsche 718 Cayman GT4 och Spyder får 4,0-liters boxersexa

Nya Porsche 718 Cayman GT4 och Spyder får 4,0-liters boxersexa

Nya Porsche 718 Cayman GT4 och Spyder får 4,0-liters boxersexa

Nya Porsche 718 Cayman GT4 och Spyder får 4,0-liters boxersexa

Nya Porsche 718 Cayman GT4 och Spyder får 4,0-liters boxersexa

Nya Porsche 718 Cayman GT4 och Spyder får 4,0-liters boxersexa

Nya Porsche 718 Cayman GT4 och Spyder får 4,0-liters boxersexa

Nya Porsche 718 Cayman GT4 och Spyder får 4,0-liters boxersexa

Nya Porsche 718 Cayman GT4 och Spyder får 4,0-liters boxersexa

Nya Porsche 718 Cayman GT4 och Spyder får 4,0-liters boxersexa

Nya Porsche 718 Cayman GT4 och Spyder får 4,0-liters boxersexa

Nya Porsche 718 Cayman GT4 och Spyder får 4,0-liters boxersexa

Nya Porsche 718 Cayman GT4 och Spyder får 4,0-liters boxersexa

Nya Porsche 718 Cayman GT4 och Spyder får 4,0-liters boxersexa

Nya Porsche 718 Cayman GT4 och Spyder får 4,0-liters boxersexa

Nya Porsche 718 Cayman GT4 och Spyder får 4,0-liters boxersexa

Annons
Annons
Rulla till toppen