Skatteverkets bedömning ger Tesla mer än 100.000 kronor extra i nedsättning av det förmånsgrundande priset, visar vår granskning. Skattebetalarna står för notan.
Vår bedömning är att Model 3 Long Range Dual Motor borde jämföras med starkare och accelerationssnabbare konventionella bilar än de som Skatteverket använder i sin kalkyl. Rimliga versioner vore Audi S4, BMW 340i xDrive, Mercedes C 400 4Matic och Volvo V60 T6 AWD. Det är bilar som har 331 hästkrafter och gör 0–100 km/h på 5,1 sekunder i snitt. De stämmer bättre överens med definitionen ”närmast jämförbara konventionella bil i samma storleksklass”.
Skatteverket kommer i sitt underlag fram till att snittpriset för de modeller man jämför Model 3 Long Range Dual Motor med är 392.600 kronor.
Läs också: Skatteverkets miss gör Tesla Model 3 rekordbillig som tjänstebil
Skatteverket | Pris enligt SKV |
Tesla Model 3 LR AWD | 685.000:– |
Audi A4 2,0 TDI 190 quattro | 361.700:– |
BMW 320d xDrive | 393.500:– |
Mercedes C 200 4Matic | 379.900:– |
Volvo V60 D3 AWD aut Momentum | 336.900:– |
Snitt jämförelsebilar | 377.600:– |
Extrautrustning | 15.000:– |
Avrundat | 392.600:– |
Fotnot: Vi vet att snittpriset är fel om man räknar ihop jämförelsebilarna och dividerar. Men detta är den information vi har fått från Skatteverket.
I vår kalkyl blir snittpriset drygt 100.000 kronor högre, nämligen 493.550 kronor.
Vårt förslag | Pris enligt SKV |
Tesla Model 3 LR AWD | 685.000:– |
Audi S4 Sedan 3,0 TFSI | 592.800:– |
BMW 340i xDrive | 468.600:– |
Mercedes C 400 4Matic | 514.900:– |
Volvo V60 T6 AWD Momentum | 397.900:– |
Snitt | 493.550:– |
Om vi jämför förmånskalkylerna i Skatteverkets bilförmånsberäkning ser det ut så här:
Tesla 3 LR AWD | Nu enligt SKV | Vår jämförelse |
Förmånsgrundande pris | 392.600:– | 493.550:– |
Förmånsvärde per år | 13.485:– | 13.485:– |
Räntedel | 1.501:– | 1.887:– |
Prisdel 1 | 31.387:– | 31.387:– |
Prisdel 2 | 8.770:– | 28.960:– |
Fordonsskatt | 360:– | 360:– |
Reducering elbil | –10.000:– | -10.000:– |
Summa | 45.503:– | 66.079:– |
Skillnaden är alltså strax över 20.000 kronor om året i förmånsvärde, eller drygt 1.700 kronor i månaden, för tjänstebilisten.
Läs också: Skatteverkets svar: Vi tar mer hänsyn till storlek än effekt
Förlorar 10 miljoner i skatteintäkter – varje år
Konsekvenserna av Skatteverkets bedömning blir kännbara för statskassan. Vid 50 procent marginalskatt innebär det att statskassan förlorar minst 10 000 kronor per år i uteblivna skatteintäkter för varje Model 3 Long Range Dual Motor som rullar som tjänstebil. Bara i inkomstskatt. Sedan tillkommer uteblivna arbetsgivaravgifter.
Enligt analysföretaget Vroom är fördelningen mellan privatköpare och företag 42 respektive 58 procent hittills i år för Model 3. Statistiken hos Bil Sweden visar att det har registrerats 1.649 Model 3 under perioden januari–maj i år. Antalet företagsbilar är då 956 stycken. Det betyder att statskassan förlorar nästan tio miljoner kronor per år på dessa bara i inkomstskatt på grund av Skatteverkets bedömning.
Vår granskning visar även att Skatteverket har gjort liknande bedömningar i underlaget till nedsättningen av de förmånsgrundande priserna för Tesla Model S och X. Sannolikt rör det sig därför om långt större belopp som staten förlorar – varje år.