Ny rapport: Därför borde vagnskadegarantin skrotas

Infördes av Volvo på 1950-talet – men gynnar inte bilägarna, enligt Konkurrensverket.

Ny rapport: Därför borde vagnskadegarantin skrotas
Foto: Getty Images
I korthet

• Den treåriga vagnskadegarantin som följer med på köpet vid köp av en ny bil borde skrotas, enligt en ny rapport.

• Köparna borde själva få välja vilken försäkring de vill ha på sin nya bil, tycker Konkurrensverket.

• "Största förlorarna är bilägarna", säger vd:n för företaget Leaseplan.

Nästan alla märken som säljer bilar i Sverige har tre års vagnskadegaranti på bilarna. Det ingår i köpet, och så har det varit sedan 1950-talet när Volvo införde garantin.

Men som vagnskadegarantin ser ut och fungerar nu gynnar den knappast bilägarna, och i själva verket borde den skrotas. Det kommer Konkurrensverket fram till i en ny rapport som heter Makten över bilen.

För försäkringsbolagen är olika typer av bil- och trafikförsäkringar enormt viktiga: de står för över en tredjedel av intäkterna från skadeförsäkringar, enligt företaget Leaseplan som granskat innehållet i rapporten och uppmärksammat nyheten om vagnskadegarantin.

Men vagnskadegarantin, som alltså ingår vid köp av de flesta nya bilar och som innebär att bilägaren bara behöver teckna halvförsäkring på bilen under de första tre åren, gynnar alltså inte bilägarna enligt den nya rapporten.

Det var Volvo som införde den svenska vagnskadegarantin på 1950-talet.

Gynnar inte bilköparen

Anledningen är att den bara gynnar några få stora bilmärken och de stora försäkringsjättarna på bekostnad av bilköparna, mindre försäkringsbolag och oberoende verkstäder som inte är märkesauktoriserade.

En följd av vagnskadegarantin är att bilägaren inte får använda vilken verkstad som helst för att åtgärda fel som uppstår på bilen och som täcks av garantin. Istället måste bilägaren använda särskilda auktoriserade verkstäder som bilmärket och försäkringsbolaget har avtal med.

Bilköparen får heller inte veta någonting om hur dyr vagnskadegarantin är. Den borde vara frivillig, tycker Konkurrensverket. Som det är nu är vagnskadegarantin i princip en försäkring som köparen betalar för vare sig han eller hon vill eller inte.

Den som bara vill ha en halvförsäkring på bilen, eller välja själv vilket försäkringsbolag som ska ansvara för vagnskadedelen, ska kunna göra det, tycker Konkurrensverket.

Finns knappt i andra länder

En annan nackdel med vagnskadegarantin som den är utformad idag är att självrisken kan vara betydligt högre än för en vanlig helförsäkring. Dessutom är den i princip ett helt svenskt fenomen – den existerar inte i andra länder, enligt Leaseplan.

"De största förlorarna är bilägarna som inte får välja försäkringsbolag de första tre åren, inte kan välja bort vagnskadegarantin mot ett lägre inköpspris och som får en betydligt högre självrisk än för en normal helförsäkring", säger Roelof Hansman, vd på Leaseplan.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker vagnskadegarantin ska vara kvar.
63
87