BMW: ”Förbränningsbilarna kommer leva 30 år till”

Omställningen till eldrift är "överhajpad", enligt utvecklingschefen.
Annons

Trots att BMW plöjer ned miljardbelopp i utvecklingen av nya elbilar kommer förbränningsmotorerna leva i många år till.

Enligt Klaus Fröhlich, styrelseledamot i BMW med ansvar för utveckling, kommer dieselbilarna överleva i åtminstone 20 år till, och bensinmotorerna i 30 år. Det sa han på BMW:s konferens om laddbilar tidigare i veckan.

Det innebär att BMW kommer fortsätta investera tungt i utvecklingen av nya förbränningsmotorer under en överskådlig framtid. Elbilar och laddhybrider kommer som mest stå för tre av tio sålda BMW-bilar 2025.

”Det innebär att åtminstone 80 procent av våra bilar kommer ha en förbränningsmotor”, sa Klaus Fröhlich enligt Automotive News.

BMW:

Små och stora dieslar hotade

Det är framför allt i områden utan vettig laddinfrastruktur som han tror förbränningsbilarna kommer överleva längst, och han nämner bland annat Ryssland, Mellanöstern och vissa delar av Kina.

När det gäller dieselmotorer är det de små motorerna som är mest utrotningshotade. BMW ska lägga ned den trecylindriga 1,5-litersdieselmotorn eftersom den blir för dyr att utveckla avgasrening för.

I andra änden är den sexcylindriga prestandadieseln med fyra turboaggregat på 400 hästkrafter i BMW 750d hotad eftersom den är för komplicerad – och därmed dyr – att bygga.

Får ”nöja sig” med tre turbo

Fler än tre turboaggregat (!) kommer inte finnas i BMW:s kommande fyr- eller sexcylindriga dieselmotorer, och BMW ska förmodligen också kapa den stora V12-bensinmotorn som finns i 7-serien och Rolls-Royce. Den kostar flera tusen euro per motor att utsläppscertifiera.

”Omställningen till elektrifiering är överhajpad. Batterielbilar kostar mer när det gäller råmaterial för batterier. Det kommer fortsätta vara så, och kan eventuellt bli värre när efterfrågan på råmaterialen ökar”, säger Klaus Fröhlich.

Annons
Annons
Rulla till toppen