Sverigefavoriten V90 hänger löst – när Volvo blir ett suv-märke

Volvo har varit synonymt med kombibilar, men den tiden är förbi. Volvo är numera ett suv-märke. Det har gått så långt att det internt diskuteras om det ska bli en uppföljare till V90. 

Sverigefavoriten V90 hänger löst – när Volvo blir ett suv-märke

Volvos suvmodeller säljer som aldrig förr. Nästa år lär suvarna står för tre av fyra nya Volvobilar och den andelen kan mycket väl öka.

XC40 är en fantastisk framgång som om några år kan hota XC60 som Volvos viktigaste modell. Nästa år ska Volvo bygga över 200 000 exemplar av XC40.

Samtidigt går försäljningen av nya V60 riktigt bra – totalt sett ligger försäljningen av V60-karossen på dubbla volymen mot V90, som bara står för knappt fem procent av Volvos försäljning. I år lär det inte byggas fler än 30.000 V90!

Volvo S90 är däremot inte hotad eftersom stora sedanbilar är ett måste i exempelvis Kina.

Prislappen för en suv brukar dessutom vara högre än för en kombi, och därmed är det inte svårt att lista ut att Volvo hellre satsar på suvar. XC60 kostar till och med lite mer än V90.

Enligt nya rykten har detta startaten intern diskussion på Volvo om det är lönsamt och smart att ta fram en ny generation av Volvo V90 – som i så fall borde dyka upp senast 2023. 

Eftersom Volvos fabriker går för fullt är det självklart att man vill bygga flest av de modeller där vinsten är som störst – och det gynnar alltså suvarna.

Men det finns ett orosmoln som stavas koldioxidutsläpp. 2021 måste Volvo, och alla andra tillverkare, maximalt ha ett genomsnittligt utsläpp inom Europa av 95 gram per kilometer och suvar är inte kända för sin låga förbrukning. Det betyder att elektrifieringen verkligen måste slå till med stor kraft senast 2021 om utsläppskraven ska nås.

Vad tycker du – är det dags att skrota Volvos största kombimodell?

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker Volvo borde behålla V90 i modellprogrammet.
665
171