Nya uppgifter: Chevrolet Camaro på väg att läggas ned

Nya uppgifter: Chevrolet Camaro på väg att läggas ned

Säg den muskelbilsentusiast som inte känner till Chevrolet Camaro? Det klassiska modellnamnet lanserades redan 1966 – men tiderna förändras, och nu finns uppgifter om att Camaronamnet kan vara på väg bort.

Utvecklingen av sjunde generationen Chevrolet Camaro verkar vara stoppad, skriver amerikanska Muscle Cars & Trucks, och hänvisar till flera källor inom General Motors. Muskelbilen kan därmed vara på väg att dö ut när dagens generation läggs ned, 2023.

GM vill inte kommentera uppgifterna utan hänvisar till att dagens Camaro ska uppdateras i höst.

Inte första gången Camaro försvinner

Även en bilbjässe som GM måste rensa i modellprogrammet emellanåt, och utvecklingen av Corvette kan säkert ta mycket resurser – särskilt nu när de gamla ryktena om att Chevrolet äntligen ska lansera en mittmotor-Corvette visat sig vara sanna.

Dessutom gäller det att mata det ständigt växande köpsuget efter suvar, och GM lägger även miljardbelopp på att utveckla nya elbilar för att klara kommande utsläppskrav.

Försäljningen av Camaro har gått dåligt de senaste åren. Under 2018 tappade modellen hela 25 procent av försäljningen.

Chevrolet har tagit död på Camaron en gång tidigare, 2002, men den återvände med femte generationen 2009.


Häng med i Camarohistorien

Första generationen Camaro lanserades i september 1966 och skulle konkurrera med den enormt framgångsrika Ford Mustang. GM tänkte inte lämna över hela muskelbilsklassen åt konkurrenten, och därmed blev Camaro till. Den gick under kodnamnet Panther internt.

Produktchefen för Camaro förklarade vad namnet betydde när bilen lanserades: "Ett litet, ilsket djur som äter Mustanger."

Andra generationen lanserades 1970 och såldes under hela 70-talet, och även om den såg ny ut byggde den på samma plattform.

Tredje generationen var betydligt mer "fyrkantig" och såldes under 80-talet fram till 1992. Största nyheten var en bantningskur på över 200 kilo jämfört med föregångaren.

1990-talets betydligt mjukare formspråk med böljande former spred sig också till Camarons femte generation som visades upp 1993. Nio år senare försvann modellen och namnet.

Det var först 2006 som Camaron gjorde comeback i form av femte generationen, och produktionsmodellen dröjde till 2010. Vid det här laget hade Ford väckt liv i Mustang med retrodesign som hyllades av många, och även retrodesignade Dodge Challenger slogs om köparna.

Om "Camarofemman" blev en säljsuccé kan inte samma sak sägas om sjätte generationen från 2016, 50 år efter lanseringen av första modellen. Över 70 procent av komponenterna delas heller inte med någon annan GM-modell, så produktionskostnaden kan mycket väl vara en anledning till att biljätten nu vill lägga ned modellen.

Totalt har över fem miljoner Camaro sålts.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag kommer sakna Camaron.
253
53