Det är över 20 år sedan Audi började ”prestandaladda” sin lyxlimousin A8 med en särskild S-version, och nu har det blivit dags för den fjärde generationen.
Precis som flera andra av Audis prestandamodeller får nya S8 en 4,0-liters bensin-V8-motor med dubbla turbo, den här gången på 563 hästkrafter och 800 Nm. För att hålla förbrukningen på en någorlunda rimlig nivå finns ett lätthybridsystem med 48-voltsteknik.
Fyrhjulsdriftssystemet Quattro har en så kallad sportdifferential som ska ge en lite mer ”lekfull” drivning med mer kraft till bakhjulen än i de vanliga modellerna. Det finns också fyrhjulsstyrning som innebär att bakhjulen styr emot i låg fart för att ge smidigare köregenskaper i stadstrafik. Bakhjulen kan också styra med bilen i högre farter för att förbättra stabiliteten.
För den som önskar finns till och med keramiska bromsar som tillval. Standard är däremot adaptiv fjädring som kan ”förutse” vägen och anpassa dämpningen i förväg.
Vad den nya modellen kommer kosta är oklart men den tidigare versionen gick loss på 1,2 miljoner, och Plusversionen med ännu mer effekt gick på knappt 1,4 miljoner.