Audis nya lyxlimpa med med dubbelturbo-V8

Det är över 20 år sedan Audi började ”prestandaladda” sin lyxlimousin A8 med en särskild S-version, och nu har det blivit dags för den fjärde...
Annons

Det är över 20 år sedan Audi började ”prestandaladda” sin lyxlimousin A8 med en särskild S-version, och nu har det blivit dags för den fjärde generationen.

Precis som flera andra av Audis prestandamodeller får nya S8 en 4,0-liters bensin-V8-motor med dubbla turbo, den här gången på 563 hästkrafter och 800 Nm. För att hålla förbrukningen på en någorlunda rimlig nivå finns ett lätthybridsystem med 48-voltsteknik.

Fyrhjulsdriftssystemet Quattro har en så kallad sportdifferential som ska ge en lite mer ”lekfull” drivning med mer kraft till bakhjulen än i de vanliga modellerna. Det finns också fyrhjulsstyrning som innebär att bakhjulen styr emot i låg fart för att ge smidigare köregenskaper i stadstrafik. Bakhjulen kan också styra med bilen i högre farter för att förbättra stabiliteten.

För den som önskar finns till och med keramiska bromsar som tillval. Standard är däremot adaptiv fjädring som kan ”förutse” vägen och anpassa dämpningen i förväg.

Vad den nya modellen kommer kosta är oklart men den tidigare versionen gick loss på 1,2 miljoner, och Plusversionen med ännu mer effekt gick på knappt 1,4 miljoner.

Audis nya lyxlimpa med med dubbelturbo-V8
Audis nya lyxlimpa med med dubbelturbo-V8
Audis nya lyxlimpa med med dubbelturbo-V8
Annons
Annons
Rulla till toppen