Första provrapporten: Nya Honda e är ”otroligt smidig”

auto motor & sports Torbjörn Lundgren har provkört den hajpade elbilen Honda e. Vi ringde upp honom för att höra hans första intryck av den...
Annons

auto motor & sports Torbjörn Lundgren har provkört den hajpade elbilen Honda e. Vi ringde upp honom för att höra hans första intryck av den kommande stadselbilen.

• Hej Torbjörn, var befinner du dig?

”Jag är på Honda Academy utanför Frankfurt och har fått köra Honda e.”

• Vilka är dina första intryck?

”Det första som slår en är att bilen känns större än den ser ut på bilderna. Körmässigt kan jag väl säga att den piper iväg bra på sant elbilsmanér och den hänger med bra när det svänger lite. Men att bilen är bakhjulsdriven är inget som märks jättetydligt.”

• Något som är extra bra med Honda e?

”Honda e är otroligt smidig att vända och vrida på. Vid fullt rattutslag åt något håll känns det nästan som att bilen vrider sig runt sin egen axel. Sedan är den stora, längsliggande skärmen väldigt responsiv och bra också, och jag brukar har svårt för sådana skärmar.”

• Någon besvikelse?

”Ja, det är framför allt två saker jag hakar upp mig på men det får du läsa om i provkörningen. Det jag kan säga är att den är lite mjuk när man tar i, men jag vet inte hur många som kommer att köra sin Honda e på det viset.”

• Något annat som du vill tillägga?

”Jag kan nämna backspeglarna, eller snarare backkamerorna, som inte bara är en gimmick utan som faktiskt fyller en praktisk funktion med att minska döda vinkeln. Man kan också välja om man vill ha innerbackspegeln som en konventionell spegel eller som bildskärm. Bildskärmen kan vara bra om man har långa personer i baksätet som skymmer sikten, eftersom kameran till backspegeln är placerad bak på bilen.”

Annons
Annons
Rulla till toppen