Volvos rekordsiffror – så mycket ökade försäljningen: ”Väldigt bra tillväxt”

Men ändå hotar uppsägningar.
Annons

Volvo går som tåget och visar rekordsiffror för årets första halvår. Bilförsäljningen ökade med sju procent och allra bäst säljer suven XC60.

Som inte alltför avlägsen tvåa finns kompaktsuven XC40. Den blev en av årets raketer med en 160-procentig försäljningsökning.

För ”storkombimodellerna” V90 och V90 Cross Country ser det däremot inte alltför bra ut: där backade försäljningen med 42 respektive 17 procent hittills i år jämfört med samma period förra året. I förra veckan skrev vi om att V90-modellen hänger löst i Volvos framtida utbud eftersom V60 och XC60 säljer betydligt bättre totalt sett.

Uppsägningar runt hörnet

Under årets första halvår sålde Volvo 340.000 bilar och det kallar Volvochefen Håkan Samuelsson som en ”väldigt bra tillväxt”.

”Vi har det bästa produktprogrammet som bolaget någonsin haft. Naturligtvis vill vi utnyttja det för att investera i en större marknadsandel. Vi vill växa och det har vi gjort enligt plan”, säger han till Ekot.

Men runt hörnet hotar sjunkande bilförsäljning och mycket fokus på elektrifiering där Volvo ännu inte lanserat någon elbil eller billig laddhybrid. Volvo ska också minska personalstyrkan och hittills i år har 700 personer fått sluta.

Försäljningen i Europa ökade med sex procent under januari–juni i år jämfört med samma period förra året. Kina ökade med hela tio procent vilket innebär en ny rekordsiffra för försäljningen på den kinesiska marknaden.

Annons
Annons
Rulla till toppen