Här är nya Renault Captur – kommer som laddhybrid

Renaults populära lilla suv Captur går nu in i sin andra generation och blir både större och snålare – dessutom kommer den som laddhybrid.
Annons

Nya Renault Captur bygger på CMF-B-plattformen som också syskonet Renault Clio är byggd på. Enligt Renault möjliggör CMF-B-plattformen för en del förbrukningssänkande åtgärder, exempelvis lättare konstruktion och bättre aerodynamik.

Utvändigt har Renault gett Captur en rejäl uppdatering, med ny design på både front och bakparti. Nya, grövre hasplåtar förstärker suv-utstrålningen och känslan av slitstyrka. Nya Captur har också blivit större. På längden har den växt med 11 centimeter och mäter nu 423 centimeter. Axelavståndet har också förlängts med 2 centimeter vilket framför allt ska märkas för de bakre passagerarna som får bättre benutrymme. 

Bagageutrymmet har också blir ordentligt mycket större – från 377 liter till 536 liter.

Men det största nyheten är att nya Renault Captur får ett laddhybridalternativ. Laddhybriden från tilläggsnamnet E-TECH Plug-in och drivlinan består av en 1,6-liters bensinmotor tillsammans med två elmotorer som tillsammans driver framhjulen. Batteripaketet är på 9,8 kWh och ska räcka till en elektrisk räckvidd på 4,5 mil, enligt Renault.

Laddhybridversionen av Renault Captur startar alltid på el och kan köras på el i hastigheter upp till 83 km/h. I hastigheter över det startar förbränningsmotorn, vare sig man vill eller inte. 

Övriga motoralternativ består av tre bensinmotorer och två dieslar (dieslarna lanseras dock inte på den svenska marknaden). Bensinarna får en effekt på mellan 100 och 155 hästar med ett mellanting på 130 hk. De två svagare har manuell växellåda som standard med en sjustegad automatlåda som tillval. Värstingen TCe 155 GPF erbjuds endast med automatlådan.

Interiören i nya Renault Captur har också fått sig en nämnvärd modernisering. Den utrustas med det som Renault kallar för Smart Cockpit med den ”svävande” mittkonsolen som ett av partytricken. Annars är det den stående 9,4-tumsskärmen på instrumentpanelen och det digitala instrumentklustret som drar blicken till sig. Sittdynorna fram har också blivit 15 millimeter längre för förbättrat lårstöd.

Den svenska premiären för nya Renault Captur sker i januari nästa år. Säljstart för laddhybriden blir något senare.

Här är nya Renault Captur – kommer som laddhybrid
Här är nya Renault Captur – kommer som laddhybrid
Här är nya Renault Captur – kommer som laddhybrid
Här är nya Renault Captur – kommer som laddhybrid
Här är nya Renault Captur – kommer som laddhybrid
Här är nya Renault Captur – kommer som laddhybrid
Här är nya Renault Captur – kommer som laddhybrid
Här är nya Renault Captur – kommer som laddhybrid
Här är nya Renault Captur – kommer som laddhybrid
Här är nya Renault Captur – kommer som laddhybrid
Här är nya Renault Captur – kommer som laddhybrid
Här är nya Renault Captur – kommer som laddhybrid
Här är nya Renault Captur – kommer som laddhybrid
Annons
Annons
Rulla till toppen