Skoda breddar gasutbudet – här är Skoda Scala G-Tec

Skoda Octavia G-Tec är den gasdrivna bil som sålt bäst i Sverige hittills under 2019 med 389 bilar. Skoda passar därför på att smida medan ”gasjärnet”...
Annons

Skoda Octavia G-Tec är den gasdrivna bil som sålt bäst i Sverige hittills under 2019 med 389 bilar. Skoda passar därför på att smida medan ”gasjärnet” är varmt och adderar Skoda Scala till den gasdrivna vagnparken. 

Skoda Scala G-Tec drivs av en enliters, trecylindrig turbomotor som ger 90 hk och 160 Nm i toppeffekt. Scala G-Tec kan köras på naturgas, fordonsgas och biogas, och biogas är det alternativ som är det miljövänligaste. Kör man sin Scala G-Tec på enbart biogas är bilens totala koldioxidavtryck, inklusive tillverkning, i paritet med en elbils, enligt Skoda.

Scala G-Tec har tre gastankar som tillsammans rymmer 13,8 kilo gas, vilket ger en räckvidd på 41 mil i gasläge. Skulle man då inte befinna sig i närheten av en mack som erbjuder gastankning så finns det ingen anledning att drabbas av räckviddsångest. Skoda Scala G-Tec kommer nämligen med en bensintank på nio liter som tar över om det är ebb i gastankarna. 

Väljer man en gasdriven Scala så får man leva med ett, på grund av gastankarna, ganska ordentligt reducerat bagageutrymme. Scala G-Tec:s bagageutrymme sväljer 339 liter, mot vanliga Scalas 467 liter.

Svenska priserna får vi snällt vänta på, och de kommuniceras förmodligen i samband med försäljningsstarten som sker i oktober i år. De första bilarna levereras under första kvartalet 2020.

 

Skoda breddar gasutbudet – här är Skoda Scala G-Tec
Skoda breddar gasutbudet – här är Skoda Scala G-Tec
Skoda breddar gasutbudet – här är Skoda Scala G-Tec
Skoda breddar gasutbudet – här är Skoda Scala G-Tec
Annons
Annons
Rulla till toppen