Skoda Octavia G-Tec är den gasdrivna bil som sålt bäst i Sverige hittills under 2019 med 389 bilar. Skoda passar därför på att smida medan ”gasjärnet” är varmt och adderar Skoda Scala till den gasdrivna vagnparken.
Skoda Scala G-Tec drivs av en enliters, trecylindrig turbomotor som ger 90 hk och 160 Nm i toppeffekt. Scala G-Tec kan köras på naturgas, fordonsgas och biogas, och biogas är det alternativ som är det miljövänligaste. Kör man sin Scala G-Tec på enbart biogas är bilens totala koldioxidavtryck, inklusive tillverkning, i paritet med en elbils, enligt Skoda.
Scala G-Tec har tre gastankar som tillsammans rymmer 13,8 kilo gas, vilket ger en räckvidd på 41 mil i gasläge. Skulle man då inte befinna sig i närheten av en mack som erbjuder gastankning så finns det ingen anledning att drabbas av räckviddsångest. Skoda Scala G-Tec kommer nämligen med en bensintank på nio liter som tar över om det är ebb i gastankarna.
Väljer man en gasdriven Scala så får man leva med ett, på grund av gastankarna, ganska ordentligt reducerat bagageutrymme. Scala G-Tec:s bagageutrymme sväljer 339 liter, mot vanliga Scalas 467 liter.
Svenska priserna får vi snällt vänta på, och de kommuniceras förmodligen i samband med försäljningsstarten som sker i oktober i år. De första bilarna levereras under första kvartalet 2020.