Så mycket skjuter försäljningen i höjden med en suv i modellprogrammet

Suv-effekten förklarad med tre tydliga exempel.
Annons

Det är betydligt lättare att räkna biltillverkarna som inte har någon suv i modellprogrammet än de som har det. Faktum är att de allra flesta numera har flera suvar att erbjuda – bara en räcker oftast inte.

De mest inbitna ”bilpuristerna” gråter förstås när sport- och lyxbilsmärken som Lamborghini, Rolls-Royce – till och med Ferrari! – lanserar högbyggen. Hittills har McLaren och Bugatti stått emot suv-frestelsen.

I fallet med Maserati Levante hämtas dessutom några av inredningsdetaljerna från amerikanska pickupen Ram. Vem hade kunnat tro det om det italienska fullblodet för bara några år sedan?

Men tittar vi på siffrorna är det lätt att förstå bilcheferna som ger efter för suv-trenden. Det finns framför allt tre punkter som förklarar suvarnas expansion som nu alltså sprider sig även till sport- och lyxbilsmärken:

• Ingen annan bilklass växer så mycket försäljningsmässigt som suvarna. Volymerna är helt enkelt enorma jämfört med nischade sportbilar eller lyxbilar.

• Marginalerna kan ibland vara högre än för en sportbil eller lyxbil, eftersom suven baseras på en plattform och drivlina som redan finns inom koncernen.

• Argumentet att ”sportbilstillverkare inte ska bygga suvar” möter tillverkarna med att pengarna går till utvecklingen av nya, ännu bättre sportbilar.

För att ta reda på hur en suv kan påverka försäljningen för relativt små nischtillverkare har vi tagit ut tre exempel: Bentley Bentayga, Maserati Levante och Lamborghini Urus. I graferna nedan kan du se när modellerna lanserades och hur försäljningskurvan påverkades.

Vi har valt att bara fokusera på Europaförsäljningen och siffrorna visar alltså inte den globala försäljningen. Rolls-Royce Cullinan togs inte med eftersom den inte sålts så länge. Det var i vissa fall ganska svårt att få ut exakt när modellerna började säljas, men vi har gjort vårt bästa för att hitta den uppgiften.

Så mycket skjuter försäljningen i höjden med en suv i modellprogrammet

Lamborghini: Försäljningen fördubblad

Det allra senaste exemplet är Lamborghini Urus som mötte hård kritik från en del Lamborghinifans när konceptbilen visades upp. Men ur ett affärsperspektiv är den inget annat än en succé: hittills i år har den globala Lamborghiniförsäljningen fördubblats (!) jämfört med samma period förra året, och det är tack vare Urus.

Så mycket skjuter försäljningen i höjden med en suv i modellprogrammet

Bentley Bentayga: Stor ökning

Även Bentley fick en ordentlig skjuts på säljkurvan när suven Bentayga lanserades. Den bygger till stor del på teknik som redan fanns inom märket eller koncernen, men har lockat en helt ny kundgrupp till märket – kunder som kanske valt en Range Rover om inte Bentayga funnits.

Så mycket skjuter försäljningen i höjden med en suv i modellprogrammet

Maserati Levante: Upp och ned

Visst lyckades Maserati öka försäljningen rejält efter att Levante presenterats. Men efter det har den dalat igen. I det här fallet blir Maserati därmed undantaget som bekräftar regeln – suven gav en stor försäljningsökning när den lanserades, men den kurvan har märket inte kunnat hålla i på den europeiska marknaden.

Annons
Annons
Rulla till toppen