Skattesmäll för husbilsbilisterna – över 25.000 kronor per år

25.000 kronor i årsskatt. Det riskerar att drabba den som köper en ny husbil efter 1 september i år. Det har fått Husvagnsbranschens Riksförbund (HRF) att ryta till, det skriver Husvagn och Camping. 

Anledningen till den höga beskattningen är den nya beräkningsmodellen som likställer en 3,5-tons husbil med en tung lastbil. Skillnaden är bara att den genomsnittliga husbilen i Sverige rullar 688 mil per år – en tung lastbil ofta över 10.000 mil per år. Att likställa dessa är inte rimligt menar HRF, som nu för en dialog med Transportstyrelsen och Finansdepartementet.

"Vi vill ha rim och reson. Den nya och schablonmässiga beräkningsmodellen strider mot de grundläggande juridiska kraven inom proportionalitetsprincipen att en skatt ska vara skälig. Som utformningen är i dag jämställs en liten husbil (personbil klass II) med en tung lastbil. Det är både oproportionellt och oskäligt", säger Mikael Blomqvist, vice vd för husbils- och husvagnstillverkaren Kabe samt talesperson för HRF:s opinionskampanj.

Om den höga skatten fastslås kan den bli ett hårt slag för svensk husbilsindustri, och i förlängningen också för svensk besöksnäring eftersom hög skatt förmodligen leder till färre sålda husbilar, eller att de ställs av och inte används. 

"Vi hoppas på en snar och bra lösning som innebär ett mer proportionerligt och skäligt skatteuttag som inte skadar husbils- och campingnäringen", avslutar Mikael Blomqvist.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Husbilar borde inte räknas till samma kategori som tunga lastbilar.
741
154