Aston Martins exklusiva superbil – som bara säljs i par

För den klassiska karosseribyggaren Zagato räcker det inte med ballonger och tårta för att fira 100-årsdagen. Istället ska en särskild jubileumsmodell lanseras och de första...
Annons

För den klassiska karosseribyggaren Zagato räcker det inte med ballonger och tårta för att fira 100-årsdagen. Istället ska en särskild jubileumsmodell lanseras och de första skisserna fick vi se i mars.

Nu kommer de officiella bilderna, och många kan nog skriva under på att det varit värt väntan.

Aston Martin DBS GT Zagato, som modellen ska heta, blir ingen helt nyutvecklad modell utan en ombyggd version av DBS Superleggera. Den turboladdade V12-motorn på 5,2 liter blir densamma. Effekten ligger på 725 hästkrafter och vridmomentet på 900 Nm.

Designinspirationen kommer från DB4 GT Zagato från 1960-talet och värre inspirationskällor finns ju. En intressant detalj är att det inte finns någon bakruta – istället finns en kamera som filmar området bakom bilen.

Även framtill finns en designdetalj som är värd att nämna: grillen består av 108 separata kolfiberelement som ”öppnas” när motorn startas.

Bara 19 exemplar ska byggas och detta blir därmed en av de allra exklusivaste modellerna som Zagato och Aston Martin byggt tillsammans.

Och du som trodde att det ”bara” går att köpa bilen har fel: bilarna säljs i par, tillsammans med en så kallad ”DB4 GT Zagato Continuation” – alltså en uppdaterad version av den klassiska DB4-modellen. Ett par kostar tillsammans 70 miljoner kronor, lika mycket som 175 exemplar av Volvo V90 om vi räknar på 400.000 kronor per bil.

Den småskaliga produktionen körs igång 2020.

Aston Martins exklusiva superbil – som bara säljs i par
Aston Martins exklusiva superbil – som bara säljs i par

Firar 100-årsjubileum

Zagato är en av många små karossbyggare som dök upp i Europa under 1900-talet. Just Zagato grundades i Milano 1919 och firar därmed 100 år i år.

Grundaren Ugo Zagato koncentrerade sig på racingbilar under 1920-talet och samarbetade med bland andra Alfa romeo, Bugatti, Maserati och Rolls-Royce. Under 1930-talet låg fokus på att förbättra aerodynamiken och sänka luftmotståndet.

Faktum är att även Volvo fanns på klientlistan: 1969 byggde Zagato karossen till konceptbilen Volvo GTZ och uppföljaren GTZ 3000, som baserades på 140-modellen.

Annons
Annons
Rulla till toppen