Det har hänt mycket med utsläppen från nya förbränningsbilar de senaste åren. I nästa vecka publicerar vi ett test där vi redan nu kan avslöja att dieseldrivna Mercedes C-klass, med en nyutvecklad motor, lyckas betydligt mycket bättre än dieselbilar tidigare gjort i liknande tester.
Nu kommer nya testresultat från Green NCAP, som listar miljöprestandan för flera nya bilmodeller med olika bränslen. Mer om hur testerna går till finns nedan.
I den senaste testomgången blir elbilen Nissan Leaf enda modellen med toppresultatet fem stjärnor. Men då ska vi komma ihåg att Green NCAP bara tar hänsyn till ”tank-to-wheel” – alltså utsläppen från när bilen laddas och körs. Än så länge räknar inte Green NCAP på ”well-to-wheel”, där också utsläppen från produktionen tas med, och som vi vet kräver batteritillverkningen ganska mycket resurser.
”Vi hoppas kunna ta med ’well-to-wheel”-utsläpp och på lång sikt även utsläppen från hela livscykeln för bilarna för att kunna ge ett ännu mer realistiskt resultat åt konsumenterna”, skriver Green NCAP.
Toppresultat för Mercedes
Dieselbilarna Renault Scénic dCi 150 och Mercedes C 220 d 4Matic får båda tre stjärnor, vilket är betydligt bättre än dieselbilar fått tidigare i samma test, och i jämförelse med andra dieselbilar är det ett toppresultat.
Audi A7 Sportback 50 TDI fick bara en stjärna när den testades och Volkswagen Golf 1,6 TDI blev helt utan stjärnor (!) i en tidigare testomgång.
”De senaste åren har dieseln klassats som ett smutsigt bränsle men Mercedes visar att det inte behöver vara så”, skriver Green NCAP.
Bilen är ganska energieffektiv för att vara förbränningsdriven och har ordentlig avgasrening som ger låga utsläpp.
Gasbilen bara trestjärnig
Gasbilar brukar ofta marknadsföras som riktigt klimatsmarta och de kan kapa koldioxidutsläppen jämfört med att köra på bensin rejält. Men i det här testet får Audi A4 g-tron bara tre stjärnor – samma som dieselbilarna. Det beror på att bilen testats i Europa på ”vanlig” fordonsgas, inte svensk biogas som har bättre klimatprestanda.
Betyget blir också sämre eftersom bilen kan köras på bensin i nödfall och då blir utsläppen betydligt högre.
Apropå bensin fanns även Opel Astra med i jämförelsen med bensinmotorn, och den får hela fyra stjärnor.
Så testas bilarna
Green NCAP består av flera delmoment. Dels testas bilens utsläpp i labb och verklig trafik, och dels betygsätts energieffektiviteten. Tillsammans ligger siffrorna till grund för ett stjärnbetyg (1–5).
Första delmomentet heter Clean Air Index och här mäts olika typer av utsläpp, bland annat kväveoxider, kolmonoxid och partiklar. Labbtestet kompletteras av en testrunda i verklig trafik.
Andra delmomentet heter Energy Efficiency Index och går ut på att testa hur effektiva bilarna är på att omvandla energi till rörelse. Här ligger elbilarna generellt sett bäst till.
Bakom Green NCAP står en mängd europeiska trafik- och transportmyndigheter samt några intresseorganisationer, bland annat tyska ADAC, ett slags motsvarighet till svenska Motormännen. Testbilarna väljs inte ut av biltillverkarna och de testas i flera oberoende laboratorium som inte kontrolleras av biltillverkarna.
Hittills har 17 bilar testats och du kan se resultatet här nedan.
Hela listan: Alla testade bilar
Gulmarkerade bilar är nya i senaste omgången.
Bilmodell | Bränsle | Betyg |
Nissan Leaf | El | 5 |
Opel Corsa 1,0 | Bensin | 4 |
Mercedes C 220 d 4Matic | Diesel | 3 |
Audi A4 Avant g-tron | Gas/bensin | 3 |
Renault Scénic dCi 150 | Diesel | 3 |
BMW i3 | El | 5 |
Hyundai Ioniq | El | 5 |
Volkswagen Up GTI | Bensin | 4 |
BMW X1 sDrive18d | Diesel | 3 |
Mercedes A 200 | Bensin | 3 |
Ford Fiesta Ecoboost (Euro 6d Temp) | Bensin | 2 |
Audi A7 Sportback 50 TDI | Diesel | 1 |
Subaru Outback 2,5 CVT | Bensin | 1 |
Volvo XC40 T5 AWD | Bensin | 1 |
Fiat Panda Twinair | Bensin | 0 |
Ford Fiesta Ecoboost (Euro 6b) | Bensin | 0 |
Volkswagen Golf 1,6 TDI | Diesel | 0 |
Källa: Green NCAP