Elaka vibrationer i Volvos SPA-modeller – är du drabbad?

Har du en nyare Volvo med irriterande vibrationer? Då är du inte ensam och vi vill veta hur – och om – din verkstad kunde lösa problemet.
Annons

Sommaren 2015 rullade nya generationen Volvo XC90 ut till sina förväntansfulla kunder. Alla var dock inte helt nöjda och flera bilägare klagade över mystiska vibrationer. De skulle visa sig vara svåra att åtgärda och har följt med till övriga SPA-modeller. Alltså S/V90, XC60 och V60 samt CC-versionerna.

Vibrationerna uppstår i högre fart, liksom lägre hastigheter. De kan vara mera påtagliga vid acceleration och/eller inbromsning. Och de flesta som klagar har en fyrhjulsdriven AWD-modell.

Vi behöver nu hjälp av er läsare för att försöka förstå orsaken till vibrationerna i Volvos SPA-modeller. Mest intressant är förstås att få ett grepp om hur frekvent och allvarligt problemet är. Men ännu viktigare är att höra hur verkstäderna fått bort vibrationerna.

Tyvärr är det flera bilägare som inte fått bort vibrationerna i sina Volvobilar. Antingen har verkstaden sagt att de inte kan återskapa problemet eller helt enkelt avfärdat vibrationerna med beskedet ”bilen är konstruerad så här.”

Du kan sätta betyg på din Volvobil i vår stora begdatabas (klicka här). Där finns ett textfält där man kan beskriva fel och åtgärder. Det går även att skriva kommentarer, längst ner i den här artikeln. 

Många bilägare som upplever vibrationer misstänker däcken, att de är obalanserade eller skadade. Men flera bilägare har ”lånat” hjul från andra bilar som inte har vibrationer och det har inte hjälpt – vibrationerna kvarstår. Sannolikt är det i många fall inte så enkelt att orsaken till problemen bara kan skyllas på däcken.

En del bilägare har dock blivit hjälpta av ett gammalt ”trick” som erfarna däckverkstäder kan använda sig av, vilket numera är ganska lätt utfört med moderna balanseringsmaskiner. Metoden går ut på att mäta både däck och fälg för att hitta obalans, för att sedan hitta en rätt position mellan däck och fälg där de ”inbyggda” obalanserna tar ut varandra. Helt perfekt blir det inte av att endast flytta däcket på fälgen, men man behöver färre och mindre balansvikter för att få optimal balans.

Det finns flera på forumtrådarna som hävdar att det är fyrhjulsdriften som är orsaken till vibrationerna. Signaturen ”Gooose” tipsar om att man kan ta loss elkontakten till oljepumpen som styr lamellpaketet i kopplingen till bakhjulen, tillverkad av BorgWarner (tidigare Haldex). Det är ett tips främst riktat till verkstadspersonal, eftersom bilen får felkoder som behöver tas bort. Orsaken till vibrationerna behöver dock inte ligga i själva inkopplingen till bakhjulen, utan kan ligga i kardanaxeln och dess drivknutar.

Även motorfästena och bromsarna misstänks i vissa fall bidra till vibrationer.

Som sagt – ni som har/haft problem med vibrationer, sätt betyg på er Volvobil och skriv gärna i kommentatorsfältet nedan.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen