Film: Lyssna och njut – här är nya Porsche 911 GT3

Snart är det dags för nya generationen Porsche 911 GT3. Sugmotorn på 4,0 liter och +500 hk har ett av de vackraste motorljud som finns – speciellt vid 9.000 rpm.
Annons

I höst presenteras nya generationen (992) Porsche 911 Turbo. Men 2020 är det dags för nästa klassiker från Porsche – den hårdkokta sugmotormodellen 911 GT3.

Porsche 911 GT3 har skapat sin egen lilla nisch för de som gillar avskalade, hårt dämpade sportvagnar med responssnabb och högvarvig sugmotor. I en tid när nästan alla sportvagnar har turbomotor är 911 GT3 ett uppfriskande undantag.

Nu kan vi se och framför allt lyssna på Porsche 911 (992) GT3 från tester på Nürburgring. Ryktena förtäljer att nya 911 GT3 får ungefär samma 4,0-litersmotor som den i våras premiärvisade 911 Speedster. Den motorn delar likheter med racemodellen 911 GT3 R och har bland annat ett annorlunda trottelhus med separata spjäll för varje cylinder.

Rödmarkeringen går vid 9.000 rpm och toppeffekten på +500 hk levereras några hundra varv under varvstoppet. En imponerande siffra för en sugmotor, speciellt med tanke på att den utrustas med partikelfilter (som ger ett visst mottryck för avgaserna).

En nyhet – fortfarande bara rykten – är att nya Porsche 911 GT3 återigen ska få manuell växellåda som tillval. Den bil som testas på Nürburgring använder dock PDK-låda, vilket avslöjas av de extremt snabba växlingarna. En annan nyhet som det ryktas om är att 911 GT3 ska få ett ”avancerat chassi”, men vad det innebär återstår att se.

På utsidan kan vi se att Porsche 911 GT3 får bredare hjulhus och ännu större däckdimension än föregångaren. Fälgarna sitter monterade med centrummutter, givetvis. Den stora vingen över motorluckan dominerar bakpartiet och i fronten ser vi att det finns stora luftutsläpp i framkant på frontluckan.

Priset för nya Porsche 911 GT3 lär hamna en aningen högre än föregångaren, sannolikt kring 1,6 miljoner kronor.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen