Husbilsägare slipper ny skattechock efter nyår – får bibehållen skatt

Husbilsägare slipper ny skattechock efter nyår – får bibehållen skatt

"Vi kan pusta ut," säger Tomas Haglund, ordförande för Husvagnsbranschens Riksförbund, HRF. Enligt det ursprungliga förslaget skulle en 3,5-tons husbil få en årlig skatt på 28.000–35.000 kronor.

När det nya systemet för fordonsskatt, bonus/malus, infördes 1 juli 2018 innebar det väsentligt höjd skatt för de flesta nya fordon. Men för husbilarna var det bara början, 1 september 2019 införs den nya WLTP-metoden för att mäta CO2-utsläpp. De högre siffrorna ligger i sin tur till grund för den nya fordonsskatten som börjar gälla efter årsskiftet 2019/2020.

Höstens nya regler skulle innebära att en nyregistrerad 3,5-tons husbil – som i snitt körs under 700 mil om året – skulle få liknande skatt som en lastbil som kör 10.000-tals mil per år. Fordonsskatten för husbilar skulle höjas till 28.000–35.000 kronor.

Men nu pekar allt mot att den nya skattechocken inte blir av. Det har cirkulerat motstridiga uppgifter under början av juli men enligt Husvagnsbranschens Riksförbund, HRF, är hotet mot husbilarna undanröjt.

"Branschen, husbilsägarna och camping-Sverige kan pusta ut," berättar Tomas Haglund, ordförande för Husvagnsbranschens Riksförbund. "Den nya skatten på 28.000–35.000 kronor per år för en 3,5-tons husbil hade varit ett dråpslag mot husbilen som semesterform med, sett över tid, även stora konsekvenser för landets besöksnäring."

Det var i mars som Husvagnsbranschens Riksförbund påbörjade opinionskampanjen "Husbilskampen" för en rättvisare beskattning av husbilen. Inom ramen för denna har HRF genomfört ett antal aktiviteter för att påverka lagstiftande politiker, beredande myndigheter och ansvariga departement. HRF har även haft stöd av branschorganisationen Svensk Camping, intresseorganisationen Caravan Club och i ett senare skede även Husbilsklubben.

"Som branschorganisation har HRF blivit starkare genom detta gemensamma arbete, men vi har också dragit lärdom hur viktigt det är att bevaka och sätta sig in i politiska beslut som påverkar branschens förutsättningar," säger Tomas Haglund,. "Nu ser vi fram mot att fler väljer husbilen som semesterform och tackar alla som ställt upp i Husbilskampen för en rättvisare beskattning av husbilen."

Husbilar som registreras från 1 januari 2020 ska få samma skatt som föregående modeller haft tidigare.