Nytt utsläppstest visar: Dieselbilarna närmar sig bensinarna – men stora skillnader

Premium Ingen av de tolv dieselbilarna i vårt test överskrider gränsvärdena. Det är första gången i historien – plötsligt håller sig utsläppen från dieselbilarna under den lagliga gränsen. Men det finns fortfarande stora skillnader mellan olika märken.

Nytt utsläppstest visar: Dieselbilarna närmar sig bensinarna – men stora skillnader
Den nya dieselmotorn i Mercedes C-klass har betydligt lägre utsläpp än de flesta konkurrenter.

Artikeln innehåller:

• Gränsvärden för NOx (kväveoxider) och PM (partiklar)
• Testvärden på motorväg, stadstrafik och landsväg för NOx och PM
• Tekniska data för alla modeller

Bilarna i testet:

• Citroën C5 Aircross BlueHDI 180
• Hyundai Kona 1,6 CRDi
• Mercedes C 300 d T
• Renault Grand Scénic dCi 120
• Renault Mégane dCi 115
• Volkswagen Tiguan 2,0 TDI
• BMW M850i
• Kia Ceed 1,4 T-GDI
• Mazda CX-5 Skyactiv-G 194
• Mercedes C 300 T
• Skoda Octavia 1,5 TSI ACT
• Volkswagen Golf 1,5 TSI ACT


Dieselmotorerna har haft ett smutsigt förflutet ända sedan vi började göra avgasmätningar i testerna, efter dieselskandalen 2015. Framför allt dieselmotorerna sprängde gränsen för kväveoxider (NOx) med god marginal.

Dagens testpanel av tolv deltagare vänder dock på steken. Den smutsigaste testbilen, en Volkswagen Tiguan 2,0 TDI med 150 hk, släpper ut 84 gram NOx per kilometer vilket är hälften så högt som det nya gränsvärdet för avgastester i verklig trafik (168 g/km).

Även Renault, som presterat förbluffande dåligt i nästan alla tidigare avgastester oavsett modell, visar upp ett lite bättre resultat. Kompaktsuven Renault Captur dCi 110 har i ett tidigare avgastest vräkt ur sig sanslösa 1.336 mg/km och den knep därmed den obestridda bottenplatsen. Även andra Renaultmodeller som trots allt var Euro 6b-certifierade, spottade ur sig över 1.000 g/km.

I det här testet klarar sig både Renault Mégane med 1,5-liters dieselmotor och den större Grand Scénic klarar under gränsvärdena, även om skillnaden mot bästa dieselbilen i testet, Mercedes C-klass, är stor.

Att Mercedes C-klass har bra avgasrening bekräftades också i förra veckan i ett test av Green NCAP.

Alla under gränsvärdet – men stora skillnader

Alla bilar klarar sig alltså under gränsvärdet. Men bilen med högsta partikelutsläppen (Renault Grand Scénic) släpper ut mer än 22 gånger mer partiklar än den bästa (Hyundai Kona). Och bilen med högsta kväveoxidutsläppen (Volkswagen Tiguan) släpper ut över sex gånger med kväveoxid än den bästa (Mercedes C-klass).

Sedan september 2018 måste biltillverkarna rätta sig efter den mycket strängare Euro 6d Temp-normen som också innefattar fältmässiga avgastester med mobil mätutrustning. Innan dess behövde bilarna bara klara laboratorietester som knappast återspeglade motorbelastningen under verkliga förhållanden.

Testbilarna hade oftast inga problem att klara mätningarna, men under realistiska förutsättningar gasar och lastar man mycket mer, vilket ledde till att utsläppsvärdena inte sällan gick genom taket.

Mazda CX-5 har inget partikelfilter – den klarar sig ändå.

Utsläppskraven fungerar

De nya mobila mätningarna avslöjar dock syndarna. Euro 6d Temp-normen fungerar: hittills har samtliga mätta bilar med Euro 6d Temp-certifikat visat mycket låga NOx-utsläpp, däribland Hyundai Kona (36 mg/km), Citroën C5 Aircross (24 mg/km) och kombiversionen av Mercedes C 300 d. 

Den sistnämnda kniper förstaplatsen med ett kväveoxidutsläpp på 13 mg/km. För inte länge sedan var det helt otänkbart att en dieselmotor skulle kunna klara av dessa utsläppsnivåer. Tidigare tester med C-klass och dess gamla fyrcylindriga motor (OM651) visade värden på mellan 200 och 350 mg/km.

Partiklar: Dieslarna lika rena som bensinarna

En blick på samtliga testdeltagare avslöjar ännu en intressant överraskning: dieselmotorerna har blivit lika rena som bensinarna. En bensindriven Mercedes C 300 exempelvis släpper ut 9 mg/km kväveoxid och även bilar som BMW 850i, Kia Ceed, Mazda CX-5, Skoda Octavia samt VW Golf kan ståta med ensiffriga utsläppsvärden. 

Partikelproblemet för bensinmotorer med direktinsprutning verkar inte vara ett problem längre. Det höga insprutstrycket ledde allt som oftast till en ofullständig förbränning som i sin tur avgavs som sotpartiklar. Lösningen är simpel: precis som i dieselmotorerna använder fler och fler biltillverkare partikelfilter i sina bensinmotorer för att kunna möta miljökraven.

Till skillnad från tidigare Renaultmodeller släpper den Euro 6d Temp-certifierade Mégane ut väldigt lite kväveoxider.

Lagstiftarna låter dock biltillverkarna välja fritt vilken sorts metod som används för avgasreningen. Mazda följer till exempel inte partikelfiltervägen för sina fyrcylindriga bensinmotorer utan satsar istället på motorinterna lösningar som insprutningsmunstycken med en bredare insprutning som tillåter en bättre bränsleblandning och därmed en mer fullständig förbränning. Sotpartiklar som inte finns behöver nämligen inte filtreras. 

När det gäller partikelutsläppen hamnar bensindrivna Mazda CX-5 med mycket god marginal under den lagstiftade gränsen.