Ultimata testet – där Koenigsegg körde ifrån alla

PREMIUM Toppfart är en sak. Men att först accelerera – och sedan tvärnita tills bromsarna börjar glöda är en helt annan. Vi ställde nio serietillverkade sportbilar och fem trimmade supersportbilar mot varandra i det ultimata prestandatestet.
Annons

Koenigsegg var på allas läppar när vi publicerade vårt stora prestandatest 2010. I det här testet gällde det att prestera så bra som möjligt på sprinten 0–300 km/h, och sedan bromsa in så kraftigt som möjligt till stillastående igen.

Ett stenhårt prov för bilen men även för föraren som måste hantera koppling och gas helt rätt för att få till sprinten.

Testförarnas ansiktsfärg gick först i ton med den regntunga himlen, men i sista stund sprack det upp och blev solsken. Grönt ljus för att starta testet, alltså. Men först när förberedelserna är avklarade: rätt lufttryck, full tank, vägning och installation av all testutrustning.

Det intressanta är att se slutresultatet, där vissa bilar är enormt snabba upp till 100 eller 200 km/h, men som därefter tappar lusten. Koenigsegg kör därifrån alla även om resultatet faktiskt blev någon sekund bättre året innan.

”Ingen rår på Koenigsegg”, skriver vår testförare.

Testet är ett av många exempel på vad du kan hitta i vårt digitala tidningsarkiv, som går tillbaka tio år i tiden. Alla som har tecknet vår digitala Plusprenumeration har fri tillgång till alla nya e-tidningar och hela tidningsarkivet. Här bjuder vi på ett utdrag som alla digitala Premiummedlemmar kan läsa, oavsett vilken prenumeration du valt.

Du kan läsa fler intressanta arkivartiklar här!

Annons
Annons
Rulla till toppen