Hej John! Var är du och vad gör du?
Jag befinner mig just nu i ett sommarvarmt och soligt München och provkör två nya versioner av BMW:s senaste generation 3-serie. Dels Touring-modellen men också laddhybriden i sedanutförande.
Vilka motoralternativ får du provköra?
Här på lanseringseventet får vi testa den sexcylindriga dieseln 330d xDrive i kombikarossen och laddhybriden 330e är precis som förut en tvåliters, fyrcylindrig bensinturbo plus elmotor inbyggd i automatlådan.
Hur är de första intrycken av bilarna?
BMW har tyvärr beordrat munkavle på körintrycken, fram till slutet av juli när det gäller kombin och mitten av augusti när det gäller laddhybriden. Men det jag kan säga är att kombiversionen fortfarande inte är någon storlastare, volymen har bara ökat med ynka fem liter. Däremot har själva golvytan blivit en aning större än tidigare. Man fortsätter med praktisk och flexibel 40/20/40-fällning av baksätet, samt den BMW-typiska finessen med öppningsbar bakruta om man inte vill öppna hela luckan för att slänga in något. Eller låta hunden få luft.
Och laddhybriden borde väl bli en tjänstebilsfavorit?
Om laddhybriden kan jag berätta att den har blivit starkare (upp till 292 hästkrafter, varav 40 är extra boost som finns tillgängligt i tio sekunder), snabbare (nu kan man köra i upp till 140 km/h på el mot tidigare 120), fått bättre räckvidd (ungefär 50 procent längre än föregångaren, nu upp till 66 kilometer enligt NEDC-körcykeln) och blivit snålare (med upp till 15 procent).
Har du frågat om det går att få dragkrok på laddhybriden?
Givetvis! Vi har blivit bönhörda – laddhybriden går nu att få med dragkrok som tillval! Hur själva drivlinan upplevs får alltså vänta till i augusti.
Hur mycket bonus berättigar laddhybriden till?
Det beror på vilken hjulstorlek man väljer. Koldioxidutsläppen varierar från 37 till 43 gram per kilometer, vilket innebär bonus på 24.181–29.179 kronor.
När kommer laddhybriden som kombi, för visst ska vi få en sådan?
Ja, den kommer så småningom, men dröjer tyvärr ända till sommaren 2020. Så alla lastsugna tjänstebilister får vänta ett tag till.
När kommer bilarna till Sverige?
De första ladhybriderna levereras i augusti och kombi kommer att lanseras under september. BMW 330 Sedan Connected Plug-in Hybrid har ett pris till privatkund som börjar vid 466.200 kronor. Ramavtalskund: från 418.500 kronor.
BMW 320d Touring:
Fyrcylindrig dieselmotor, sexväxlad manuell växellåda (tillval: åttastegad Steptronic automatlåda).
Motorstorlek: 1,995 cc, toppeffekt: 140 kW/190 hk vid 4,000 rpm, maximalt vridmoment: 400 Nm vid 1,750 – 2,500 rpm. Acceleration 0–100 km/h: 7.5 sekunder (7.1 sekunder), topphastighet: 229 km/h (230 km/h).
Bränsleförbrukning: 4.8 – 4.6 l/100 km (4.8 – 4.4 l/100 km), CO2-utsläpp: 125 – 119 g/km (125 – 115 g/km), avgasnorm: EU6d-TEMP.
BMW 320d xDrive Touring:
Fyrcylindrig dieselmotor, åttastegad Steptronic automatlåda, BMW xDrive. Motorstorlek: 1,995 cc, toppeffekt: 140 kW/190 hk vid 4,000 rpm, maximalt vridmoment: 400 Nm vid 1,750 – 2,500 rpm.
Acceleration 0–100 km/h: 7.4 sekunder, topphastighet: 225 km/h.
Bränsleförbrukning: 4.9 – 4.6 l/100 km, CO2-utsläpp: 129 – 121 g/km, avgasnorm: EU6d-TEMP.
BMW 330d xDrive Touring:
Sexcylindrig dieselmotor, åttastegad Steptronic automatlåda, BMW xDrive. Motorstorlek: 2,993 cc, toppeffekt: 195 kW/265 hk vid 4,000 rpm, maximalt vridmoment: 580 Nm vid 1,600 – 3,000 rpm.
Acceleration 0–100 km/h ]: 5.4 sekunder, topphastighet: 250 km/h.
Bränsleförbrukning: 5.6 – 5.4 l/100 km, CO2-utsläpp: 146 – 140 g/km, avgasnorm: EU6d-TEMP.
Svenska priserna på BMW 3-serie Touring
320i Touring | Pris kommer i höst |
330i Touring | 421.900 kronor |
330i xDrive Touring | 441.900 kronor |
M340i xDrive Touring | Pris kommer i höst |
318d Touring | Pris kommer i höst |
320d Touring | 368.900 kronor |
320d xDrive Touring | 409.900 kronor |
330d xDrive Touring | 513.900 kronor |