Volvos suvmodeller säljer som aldrig förr. Nästa år lär suvarna står för 75 procent av Volvos totala försäljning och den andelen kan mycket väl öka.
XC40 är en fantastisk framgång som om några år kan hota XC60 som Volvos viktigaste modell. Nästa år kommer det att byggas en bra bit över 200.000 XC40.
Samtidigt går försäljningen av nya V60 riktigt bra – totalt sett ligger försäljningen av V60-karossen på dubbla volymen mot V90 – som bara står för knappt fem procent av Volvos försäljning. I år lär det inte byggas fler än 35.000 V90!
Volvo S90 är däremot inte hotad eftersom stora sedanbilar är ett måste i exempelvis Kina.
Betänker man sedan att prislappen (och vinstmarginalen) på en suv av hävd är högre än för en kombi är det inte svårt att lista ut att Volvo hellre satsar på suvar. Det är till och med så att en XC60 kostar lite mer än en V90!
Det har enligt rykten startats en intern diskussion om det är lönsamt och smart att ta fram en ny generation av Volvo V90 – som borde dyka upp senast 2023.
Eftersom Volvos fabriker går för fullt är det självklart att man vill bygga flest av de modeller där vinsten är som störst – och det gynnar alltså suvarna.
Men det finns ett orosmoln som stavas koldioxidutsläpp. 2021 måste Volvo, och alla andra tillverkare, maximalt ha ett genomsnittligt utsläpp inom Europa av 95 gram/km och suvar är inte kända för sin låga förbrukning. Det här betyder att elektrifieringen verkligen måste slå till med stor kraft senast 2021.
MÅTT – NÅGRA CENTIMETER HÄR OCH DÄR |
||
V60 | V90 | |
Längd, mm | 4761 | 4936 |
Bredd, mm | 1850 | 1879 |
Höjd, mm | 1432 | 1475 |
Innerbredd fram, mm | 1490 | 1535 |
Innerbredd bak, mm | 1460 | 1500 |
Innerhöjd fram, mm | 950 | 990 |
Innerhöjd bak, mm | 920 | 935 |
V90 är 20 000-94 600 kronor dyrare
Prispåslaget för en V90 T5 automat jämfört med en Volvo V60 T5 automat är 20.000 kronor. Med en D3-maskin under huvarna skiljer det 35.000 kronor och i exklusivaste T8-utförande är den större V90 hela 94.600 kronor dyrare, men då är också effekten högre. Prissättningen sätts utifrån vad man är beredd att betala – inte vad skillnaden i tillverkningskostnad är. I stort sett kan man säga att V90-karossen är ett tillval för de som vill ha lite mer. |
V90 RYMMER 31 FLER LITER |
||
V60 | V90 | |
Lastvolym, liter | 529 | 560 |
Max lastvolym, liter | 1441 | 1526 |
Max lastlängd fällt baksäte, cm | 168 | 181 |
Max lastlängd med baksäte, cm | 103 | 116 |
Lastöppning bredd, cm | 100 | 100 |
Lastbredd, cm | 104 | 106 |
Lasthöjd under insynsskydd, cm | 45 | 44 |
FÖRSÄLJNING I SVERIGE 1 JAN-1 JULI |
||
S/V60 | S/V90 | |
Bensin | 1 386 | 1 078 |
Diesel | 9 157 | 5 604 |
Laddhybrid | 1 047 | 432 |
Totalt | 11 627 | 7 163 |
FÖRSÄLJNING I EUROPA |
||||
S/V60 | S/V90 | XC40 | XC60 | |
2019 t.o.m maj | 28 204 | 17 734 | 31 772 | 33 154 |
2018 | 46 945 | 56 192 | 47 298 | 80 000 |
2017 | 45 355 | 55 193 | 117 | 99 023 |
2016 | 53 268 | 10 834 | – | 82 990 |
FÖRSÄLJNING I KINA |
|
S90 | |
2018 | 38 011 |
2017 | 24 759 |
2016 | 968 |
FÖRSÄLJNING I USA |
||||
V60 | V60CC | V90 | V90CC | |
2018 | 28 204 | 17 734 | 31 772 | 33 154 |
2017 | 46 945 | 56 192 | 47 298 | 80 000 |
|
||||
XC60 | XC90 | XC40 | ||
2018 | 32 689 | 31 609 | 12 427 | |
2017 | 22 516 | 30 996 | – |
TOTAL PRODUKTION – ESTIMERADE VOLYMER |
||||
V60 | V90 | XC40 | XC60 | |
2019 | 50 000 | 35 000 | 170 000 | 200 000 |
2020 | 60 000 | 35 000 | 230 000 | 220 000 |