Volvo blir en suv-tillverkare – slutet nära för kombimodellen V90?

Volvo har varit synonymt med kombibilar, men den tiden är förbi. Volvo är numera ett suvmärke. Det har gått så långt att det internt diskuteras om det ska bli en uppföljare till V90.
Annons

Volvos suvmodeller säljer som aldrig förr. Nästa år lär suvarna står för 75 procent av Volvos totala försäljning och den andelen kan mycket väl öka.

XC40 är en fantastisk framgång som om några år kan hota XC60 som Volvos viktigaste modell. Nästa år kommer det att byggas en bra bit över 200.000 XC40.

Samtidigt går försäljningen av nya V60 riktigt bra – totalt sett ligger försäljningen av V60-karossen på dubbla volymen mot V90 – som bara står för knappt fem procent av Volvos försäljning. I år lär det inte byggas fler än 35.000 V90!

Volvo blir en suv-tillverkare – slutet nära för kombimodellen V90?

Volvo S90 är däremot inte hotad eftersom stora sedanbilar är ett måste i exempelvis Kina.

Betänker man sedan att prislappen (och vinstmarginalen) på en suv av hävd är högre än för en kombi är det inte svårt att lista ut att Volvo hellre satsar på suvar. Det är till och med så att en XC60 kostar lite mer än en V90! 

Det har enligt rykten startats en intern diskussion om det är lönsamt och smart att ta fram en ny generation av Volvo V90 – som borde dyka upp senast 2023. 

Eftersom Volvos fabriker går för fullt är det självklart att man vill bygga flest av de modeller där vinsten är som störst – och det gynnar alltså suvarna.

Men det finns ett orosmoln som stavas koldioxidutsläpp. 2021 måste Volvo, och alla andra tillverkare, maximalt ha ett genomsnittligt utsläpp inom Europa av 95 gram/km och suvar är inte kända för sin låga förbrukning. Det här betyder att elektrifieringen verkligen måste slå till med stor kraft senast 2021.

MÅTT – NÅGRA CENTIMETER HÄR OCH DÄR
  V60 V90
Längd, mm 4761 4936
Bredd, mm 1850 1879
Höjd, mm 1432 1475
Innerbredd fram, mm 1490 1535
Innerbredd bak, mm 1460 1500
Innerhöjd fram, mm 950 990
Innerhöjd bak, mm 920 935
V90 är 20 000-94 600 kronor dyrare

Prispåslaget för en V90 T5 automat jämfört med en Volvo V60 T5 automat är 20.000 kronor. Med en D3-maskin under huvarna skiljer det 35.000 kronor och i exklusivaste T8-utförande är den större V90 hela 94.600 kronor dyrare, men då är också effekten högre. Prissättningen sätts utifrån vad man är beredd att betala – inte vad skillnaden i tillverkningskostnad är. I stort sett kan man säga att V90-karossen är ett tillval för de som vill ha lite mer.

 

V90 RYMMER 31 FLER LITER
  V60 V90
Lastvolym, liter 529 560
Max lastvolym, liter 1441 1526
Max lastlängd fällt baksäte, cm 168 181
Max lastlängd med baksäte, cm 103 116
Lastöppning bredd, cm 100 100
Lastbredd, cm 104 106
Lasthöjd under insynsskydd, cm 45 44

 

FÖRSÄLJNING I SVERIGE 1 JAN-1 JULI
  S/V60 S/V90
Bensin 1 386 1 078
Diesel 9 157 5 604
Laddhybrid 1 047 432
Totalt 11 627 7 163
FÖRSÄLJNING I EUROPA
  S/V60 S/V90 XC40 XC60
2019 t.o.m maj 28 204 17 734 31 772 33 154
2018 46 945 56 192 47 298 80 000
2017 45 355 55 193 117 99 023
2016 53 268 10 834 82 990

 

FÖRSÄLJNING I KINA
  S90
2018 38 011
2017 24 759
2016 968
FÖRSÄLJNING I USA
  V60 V60CC V90 V90CC
2018 28 204 17 734 31 772 33 154
2017 46 945 56 192 47 298 80 000

  XC60 XC90 XC40  
2018 32 689 31 609 12 427  
2017   22 516 30 996  –   

 

TOTAL PRODUKTION – ESTIMERADE VOLYMER
  V60 V90 XC40 XC60
2019 50 000 35 000 170 000 200 000
2020 60 000 35 000 230 000 220 000
Annons
Annons
Rulla till toppen