Miura, Countach, Diablo och Aventador är exempel på modeller som tjänstgjort som flaggskepp för Lamborghini. Alla med en sak gemensamt – ett hjärta bestående av tolv cylindrar i v-formation.
I nuläget är det Aventador som är Lamborghinis V12-flaggskepp. Och det kan bli den sista modellen med med den ikoniska tolvan. Enligt uppgifter till automobile skulle det kosta 55 miljoner euro, motsvarande 590 miljoner kronor, att göra V12:an kompatibel med den kommande Euro 7-utsläppsnormen. Något som ägaren Volkswagengruppen inte sägs vara speciellt pigga på.
De är istället mer intresserade av att utveckla hybridiserade och turbomatade V8-motorer för både flaggskeppsmodellen och modellen under, alltså uppföljaren till Lamborghini Huracan.
Om det skulle bli så att både Huracan och Aventadors uppföljare får V8-or istället, så kommer det knappast ha någon försämrande inverkan på bilarnas prestanda – tvärt om.
Automobile erfar att den fyraliters V8-an som just nu utvecklas av Porsche, och som troligtvis blir den enhet som ersätter både V10:an och V12:an, kommer vara god för närmare 800 hästar. Kraften behöver vi alltså inte oroa oss för, annat är det med karisman som medföljer Lamborghinis V12:or.