Nya siffror: Elbilarna knappar in på laddhybriderna

Laddhybriderna har snabbt blivit populära i Sverige, inte minst som tjänstebilar eftersom förmånsvärdet är lågt. Försäljningen har exploderat de senaste åren och flera biltillverkare som...
Annons

Laddhybriderna har snabbt blivit populära i Sverige, inte minst som tjänstebilar eftersom förmånsvärdet är lågt. Försäljningen har exploderat de senaste åren och flera biltillverkare som var sena på tåget kommer nu med nya modeller – bland andra Audi.

Men nu verkar något ha hänt. Laddhybriderna har alltid sålt i betydligt större antal i Sverige än helt eldrivna bilar, men för första gången minskar nu ”gapet” mellan antalet registrerade elbilar och laddhybrider.

Antal registrerade laddhybrider per elbil

2014: 2,8
2015: 1,9
2016: 3,5
2017: 3,5
2018: 3,1
2019*: 1,3

* Siffran gäller till och med juli.

Det visar siffror från branschorganisationen Bil Sweden som Recharge gått igenom.

2014 registrerades nästan tre laddhybrider för varje ny elbil. Några år senare, 2016 och 2017, ökade den siffran till hela 3,5 laddhybrider för varje såld elbil. Men efter det har gapet minskat, och hittills i år har det bara registrerats 1,3 laddhybrider för varje elbil.

De exakta siffrorna hittills i år är 9.441 elbilar och 12.141 laddhybrider.

Om den här trenden fortsätter, och bilköparna i allt större utsträckning väljer en elbil, kan det betyda problem för flera stora biltillverkare. Att lansera en laddhybrid baserad på en konventionell förbränningsmodell är enklare än att utveckla en helt ny elbil och flera biltillverkare storsatsar därför på laddhybrider på kort sikt, för att först senare ställa om till helt eldrivna bilar.

Det går inte att dra alltför stora slutsatser av siffrorna än så länge och vi ska komma ihåg att det fortfarande säljs fler laddhybrider än elbilar i Sverige. Men skillnaden blir alltså snabbt mindre och det blir intressant att se hur de ser ut vid årets slut.

Annons
Annons
Rulla till toppen