Volvos lyxlimpa – som var DDR-pamparnas favorit

Premium

Volvos lyxlimpa – som var DDR-pamparnas favorit
Med förlängd kaross och tidstypisk plyschklädsel var Volvo 264 TE en riktig drömbil för politiker och chefer. Vi provkör Top Executive-versionen som fick tjänstgöra för de östtyska partipamparna när Mercedes var "off limits".

Det var verkligen inte vem som helst som hamnade i baksätet på Volvos främsta lyxbil under 1970-talet. Volvo 264 Top Executive skulle locka företagsledare och politiker med 70 centimeter längre axelavstånd än standardbilen – för att höjdarna skulle kunna sträcka ut i baksätet.

2013 fick vi en provtur i lyxversionen vi sent ska glömma. "Vårt" exemplar hade luftkonditionering, trestegad automatlåda, elhissar och elantenn – plus en liten volymratt i baksätet för att även passagerarna skulle kunna styra ljudanläggningen.

Volvos tanke var alltså att locka bland annat politiker, och så blev det också – men kanske ändå inte på det sätt Volvo tänkt. 120 av de totalt 335 byggda exemplaren gick till Östtyskland, eftersom de politiska höjdarna där knappast kunde ses i Mercedes.

Den här provkörningen är ett av många exempel på vad du kan hitta i vårt digitala tidningsarkiv, som går tillbaka tio år i tiden. Alla som har tecknet vår digitala Plusprenumeration har fri tillgång till alla nya e-tidningar och hela tidningsarkivet. Här bjuder vi på ett utdrag som alla digitala Premiummedlemmar kan läsa, oavsett vilken prenumeration du valt.

Du kan läsa fler intressanta arkivartiklar här!