Avslöjat: Kände till strulande växellåda – nu straffar det sig

Även svenska ägare har klagat på tekniken som Fords ingenjörer dömt ut.
Annons

I flera års tid kände flera av Fords ingenjörer till att dubbelkopplingslådan Powershift var av usel kvalitet. Men trots att de slog larm hände ingenting. Nu tvingas Ford betala för misstaget.

Tiden när automatlådor hörde till lyxutrustning i dyra bilmodeller är för länge sedan förbi. Allt fler bilmärken erbjuder automatlådor även till mindre och billigare modeller.

Problemet är att utvecklingskostnaden måste pressas ned ordentligt när bilarna inte är så dyra att köpa – annars hotas biltillverkarnas försäljningsmarginal.

Nu avslöjar och bekräftar Detroit Free Press ett problem som varit känt för många Fordägare de senaste åren, nämligen att dubbelkopplingslådan som kallas Powershift är underdimensionerad och håller dålig kvalitet.

(Artikeln hos Detroit Free Press kan vara svår att läsa för vissa användare på grund av att sajten inte klarar GDPR-kraven, men Jalopnik har en bra sammanfattning här.)

Automatlådan riktigt bra – i teorin

Den drabbade Powershiftlådan finns i flera storsäljande modeller hos Ford, bland andra förra generationen Fiesta och Focus, och plågar bilägarna med jobbiga problem som plötslig acceleration och att helt utan förvarning lägga i neutralläget på motorvägen.

Granskningen som Detroit Free Press gjort visar att flera anställda på Ford och jurister kände till problemen och varnade för dem. Men trots det hände inget. Totalt ska upp emot 50 incidenter med personskador ha inträffat.

Dubbelkopplingstekniken ska i bästa fall kombinera snabba växlingar med låg förbrukning jämfört med en konventionell automatlåda. Men tekniken har inte använts i så stor skala förrän det senaste decenniet, och hos många bilmärken har dubbelkopplingslådorna ställt till jobbiga problem.

Fords Powershift är en sexstegad dubbelkopplingslåda som aldrig återkallats trots att både ägare och anställda vittnat om hur dålig kvalitet den håller. Vissa komponenter håller enligt en verkstadstekniker i bara 1.600 mil.

”Interna mejl och dokument visar att biltillverkaren struntade i juristernas tidiga säkerhetsfrågor och en varning från en veteraningenjör om att bilarna inte var säkra att köra. Ford valde sedan att inte göra en kostsam uppdatering av växellådan trots problemen”, skriver Detroit Free Press.

Avslöjat: Kände till strulande växellåda – nu straffar det sig

Struntade i kostsam fix

Istället för att konstruera om växellådan la Ford tid och pengar på att försöka få till en tillfällig fix. Samtidigt klagade många ägare hos sin Fordverkstad.

I USA har Ford svarat att Powershiftlådan var ”helt ny teknologi” när den lanserades, och att biltillverkaren har ”agerat snabbt och bestämt för att undersöka problemen, uppmärksamma återförsäljarna, rekommendera och betala för reparationer och utöka garantier för växellådorna”.

Enligt Ford finns inga tvivel om att växellådan är säker och att bilarna inte är farliga att köra, men problemen borde enligt Ford ha lösts mycket snabbare.

Avslöjat: Kände till strulande växellåda – nu straffar det sig
Erik Lindham är informationschef på Ford i Sverige.

Hos Ford i Sverige berättar informationschefen Erik Lindham att de amerikanska modellerna har en dubbelkopplingslåda med torrlameller, medan europeiska bilar har våtlameller. Det är alltså tekniskt sett inte exakt samma växellåda, enligt honom.

Powershiftlådan fanns även till vissa Volvomodeller, nämligen C30, C70, S40 och V50 under 2006–2012. Växellådorna tillverkades i Köping. Men presschefen Annika Bjerstaf svarar att Volvo inte känner till några omfattande problem med den, varken under de år lådan tillverkades eller efteråt.

”Detta har inte varit något egentligt ärende för oss”, säger hon.

Så tycker svenska ägarna

Flera svenska Fordägare som satt betyg på sin bil i vår begagnatdatabas har klagat på problem med Powershiftlådan, men i förhållande till hur många Fordägare totalt som satt betyg på sin bil verkar inte överdrivet många ha haft problem i Sverige. Och det är alltså inte säkert att felen var relaterade till USA-växellådorna.

Två S-Max-ägare har rapporterat om problem. Båda två klagar på att dubbelkopplingslådan inte hittar första växeln efter lång motorvägskörning, och en Focusägare klagar på att växellådan inte hittade rätt växel när han växlade ned för att göra en omkörning.

Annons
Annons
Rulla till toppen