Panoramataket exploderade – svaret: Går inte på garantin

Nu fälls Hyundai av Allmänna Reklamationsnämnden.
Annons

Det är ganska vanligt med takluckor och panoramaglastak på nya bilar. Flera bilmärken har det i sina tillvalslistor och det kan vara ett riktigt trevligt tillval som ger en luftig känsla i kupén.

Men för en bilköpare från Södermanland blev takluckan ingen trevlig historia. 2016 köpte han en två år gammal Hyundai Grand Santa Fe med märkets femåriga nybilsgaranti.

I mars förra året exploderade plötsligt takluckan. Bilköparen vet inte varför, men det kan ha berott på spänningar i glaset eftersom bilen under natten stått i varmgarage med en temperatur på 18 grader, och sedan kördes ut i 15-gradig kyla. Det var heller inget stenskott som orsakade explosionen.

Hyundai hävdade att takluckan inte omfattas av garantin, eftersom skadan uppkommit på grund av ”yttre omständigheter”.

Bilköparen anmälde svenska Hyundai till Allmänna Reklationsnämnden (ARN), som nu beslutar att Hyundai ska ersätta bilköparen för skadan om de inte vill hamna på Råd & Röns ”Svarta lista”.

ARN skriver i sitt beslut att takluckan, som är viktig när det gäller bilens säkerhet, ”utgör en komponent som måste anses omfattas av garantin”. Och beslutet blir alltså att Hyundais svenska generalagent ska betala för skadan, trots att de inte sålt bilen.

Annons
Annons
Rulla till toppen