Vevaxeln gick av på BMW-dieseln – nu tvingas bilfirman betala

Köparen slipper betala och får över 30.000 kronor i ersättning.

Vevaxeln gick av på BMW-dieseln – nu tvingas bilfirman betala

En bilköpare från Norrtälje slog till på en BMW 525d av årsmodell 2012 med 8.400 mil på mätaren i maj förra året. Men efter bara fyra månader och 1.000 mils körning uppstod ett knackande ljud och bilfirman tog in bilen för en servicekoll.

Bilfirman bytte olja och trodde felet kunde bero på kamremsspännaren. De hänvisade bilköparen till en auktoriserad BMW-verkstad, som i sin tur konstaterade att vevaxeln gått av och att hela motorn därför behövde bytas ut.

Det ingreppet skulle kosta över 110.000 kronor, och självrisken blev 25 procent av det – alltså nästan 30.000 kronor. Företaget som sålde bilen erbjöd sig att betala bara 5.000 kronor av den totala självrisken.

Köparen har anmält bilfirman till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), eftersom han inte tycker att en vevaxel ska gå av på en så pass ny bil om den körs normalt. Han hävdar också att detta är ett tillverkningsfel och att det därför fanns redan när han köpte bilen.

Det höll inte bilfirman med om – de hävdade istället att felet uppkommit plötsligt, fyra månader efter köpet, och att de därför inte skulle behöva betala.

ARN har nu kommit med ett beslut. ARN håller med bilägaren om att vevaxeln inte ska gå av på en så pass ny bil – det måste räknas som ett fel i rättslig mening. Därför ska bilfirman ersätta köparen för att reparera felet.

Totalt får bilköparen 33.329 kronor i ersättning för självrisk, service och bilhyra.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag litar på att BMW generellt sett har hög driftsäkerhet.
69
153