Volvo kapar intervallet för kamremsbyte i dieselmotorer

Nu kapas bytesintervallet för kamremmen – men många handlare har fortfarande inte koll.

Volvo kapar intervallet för kamremsbyte i dieselmotorer

Volvos familj med fyrcylindriga dieselmotorer, som kallas VEA, skulle ha marknadens längsta intervall för kamremmen.

Nu viker sig Volvo för den massiva kritiken som bland annat kommit från organisationen Motormännen, och kortar intervallet för byte av kamremmen från 24.000 till bara 15.000 mil. Det skriver Motormagasinet.

Förändringen gäller Volvobilar med fyrcylindriga dieselmotorerna D2, D3, D4 och D5 tillverkade från 2014 och framåt.

Läs också: Ilska mot Volvos nya kamremsintervall – så mycket kostar bytet

Kamremsproblemen har varit ett hett samtalsämne bland Volvoägare länge. Tidigare i år gick organisationen M Sverige (tidigare Motormännen) ut med en varning för motorhaveri i Volvos femcylindriga dieselmotorer, något som Volvo tillbakavisade. Den nya ändringen gäller alltså fyrcylindriga dieselmotorer.

Informationen om kortare intervall för kamremsbyte har dock inte nått ut till alla verkstäder än – något som kan innebära en otrevlig överraskning för bilköpare och bilägare, visar Motormagasinets granskning.

"Ingen av de icke Volvo-auktoriserade handlarna svarade rätt på vår fråga, de flesta svarade 'vid 24000 mil', vilket alltså var det gamla bytesintervallet", skriver tidningen.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag har råkat ut för kamremshaveri på en bil.
128
288