Regeringen hårt pressad: Skattechock eller inte?

Splittring kring nya fordonsskatten – kan skilja tusentals kronor per år.

Regeringen hårt pressad: Skattechock eller inte?
En Volkswagen Tiguan blir över 4.500 kronor dyrare per år att skatta med de hårdare WLTP-reglerna.

Redan efter nyår riskerar de flesta av Sveriges vanligaste bilmodeller att få kraftigt höjd fordonsskatt. Det beror på att den nya och hårdare körcykeln WLTP, där utsläppen och förbrukningen mäts, ska införas för att räkna ut fordonsskatten.

Skillnaden kan bli flera tusen kronor om året för bensin- och dieselbilar, visar vår granskning. Även vissa laddhybrider kan bli av med sin bonus.

Regeringen är just nu splittrad och hårt pressad i WLTP-frågan, skriver Fplus. Sajten hänvisar till uppgifter om att Miljöpartiet trycker på för att införa WLTP-körcykeln och därmed betydligt högre fordonsskatt över en natt, medan Centerpartiet och Socialdemokraterna vill ha någon form av kompensation.

Läs också: Snart kommer nästa skattechock – så dyra blir Sveriges vanligaste bilar

"Det är ju samma bil med samma miljöeffekter den 31 december som den 1 januari och det är bättre att fasa in en ny beskattningen gradvis. Självklart ska alla fordon bära sina samhällsekonomiska kostnader på sikt, men eftersom bonus/malus ska ses över 2021, bör man vänta med att göra denna förändring tills då och fortsätta ett år till med dagens körjournal NEDC", säger Mattias Bergman, vd för biltillverkarnas branschorganisation Bil Sweden, till Fplus.

Enligt honom har flera andra EU-länder infört WLTP-värdena men kompenserat för att de är högre än de tidigare NEDC-siffrorna.

Beskedet om den nya fordonsskatten förväntas komma "inom kort".

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker det är fullt rimligt med betydligt högre fordonsskatt på konventionella bensin- och dieselbilar.
126
1072