Ilska mot Volvos nya kamremsintervall – så mycket kostar bytet

Klagar på att bilägarna måste ta smällen för Volvos kvalitetsproblem.

Ilska mot Volvos nya kamremsintervall – så mycket kostar bytet

Volvo har kortat ned intervallet för kamremsbyte på några av de populäraste modellerna från 24.000 till 15.000 mil – alltså en skillnad på hela 9.000 mil.

Ändringen gäller Volvomodeller med den fyrcylindriga VEA-dieselmotorn (D2, D3, D4 och D5) och som är tillverkade 2014 och framåt.

På Volvoforumet Jag Rullar och i kommentarstrådarna på auto motor & sports Facebooksida är flera av skribenterna förbannade på Volvo och på att ägarna själva ska behöva ta den ekonomiska smällen.

Ingen goodwill

"Kan bara hålla med om att det är högst irriterande att marknadsföra sig med 'marknadens längsta kamremsintervall' och sen inte kunna leverera som utlovat, utan knuffa över kostnaden för tidigarelagd intervall på bilägaren", skriver en medlem.

En annan medlem har precis köpt en begagnad Volvomodell från 2015 som är drabbad av ändringen:

"Tycker det är helt sjukt att Volvo ändrar intervallen bara så där utan att bjuda på någon form av rabatt eller goodwill på första byten."

Från Volvos sida är det dock inte aktuellt med någon ersättning eller goodwill, bekräftar Annika Bjerstaf, presschef på Volvo Cars för auto motor & sport. De ägare som har tecknat ett serviceavtal med en auktoriserad Volvoverkstad får dock det nya intervallbytet "på köpet".

Volvo kallar sänkningen av intervallet för en "förebyggande säkerhetsåtgärd" som ska "motverka eventuella framtida driftstopp".

Vissa ägare får brev

Volvo får också kritik för att ägarna inte fått någon information om den här ändringen. Men de bilägare som ligger nära i tiden för ett intervallbyte kommer få ett brev där de informeras om de nya bytesintervallen.

"Enligt gällande lagstiftning finns det dock inga krav på en tillverkare att de har plikt att meddela om förändringar som denna, men vi kommer alltså att göra det så att våra berörda kunder får kännedom om vad som gäller", skriver Annika Bjerstaf i ett mejlsvar.

Volvo möts också av förståelse hos flera medlemmar. De tycker det är bättre att Volvo går ut med den här ändringen än att motorn havererar på grund av kamremmen.

Byte kan kosta 9.000 kronor

När det gäller kostnaden ligger ett kamremsbyte för de drabbade Volvomodellerna på mellan 7.200 och 9.000 kronor, enligt de verkstäder auto motor & sport pratat med. Billigast var en XC60 från 2014, dyrast var en V90 från 2019. Det finns inga riktlinjer från Volvo om vad bytet ska kosta, utan det kan variera mellan olika verkstäder i landet, så om det är dags för byte gör du klokt i att ringa runt och jämföra priser.

Volvo har laglig rätt att ändra intervallet utan att meddela ägarna.

"Men vi har full förståelse för att man som ägare kan reagera mindre positivt på detta. Men återigen, det handlar om att förebygga och trygga bilarnas funktion och kvalitet framöver", skriver Annika Bjerstaf.

En andra åsikt

Att kapa bytesintervallet för kamremmen med hela 9.000 mil på Sveriges mest sålda bilar är förstås inte bra – det tyder på kvalitetsproblem.

Men det tyder också på att Volvo faktiskt tar ansvar och ändrar intervallet. De hade kunnat stoppa huvudet i sanden och hoppas på det bästa tills det smäller, men det hade varit mycket värre.

Även om jag kanske hellre hade sett att alla Volvoägare informeras med brev är det i alla fall bra att de ägare som står "närmast på tur" för byte informeras. Kamremsbyte är ofantligt tråkigt att lägga pengar på, men det är bättre att byta den för tidigt än för sent...

Erik Söderholm, digital redaktör, auto motor & sport

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker Volvo verkar hantera kamremsfrågan bra.
172
608