Mercedes GLE Coupé officiell – märkets åttonde suv

Tuffare design och sportigare köregenskaper än "vanliga" modellen.

Mercedes GLE Coupé officiell – märkets åttonde suv

Det finns inte tillräckligt med suvar i Mercedes modellprogram, verkar cheferna tycka – och därför lanseras nu en ny generation av BMW X6-utmanaren Mercedes GLE Coupé.

Att märket alltså redan har sju suvar att erbjuda visar hur viktigt segmentet blivit.

Coupéversionen av Mercedes GLE är 1,5 centimeter längre och 6,3 centimeter bredare än vanliga GLE, men framför allt är den 5,6 centimeter lägre vilket ska ge ett sportigare intryck tillsammans med den sluttande coupélinjen.

Inredningen känns igen från vanliga GLE och det är verkligen inget dåligt betyg. Designen domineras av två 12,3-tumsskärmar, en framför föraren och en för Mercedes nya MBUX-infotainmentsystem.

Coupésuvar brukar förstås inte vara lika rymliga som "vanliga" suvar men här skryter Mercedes ändå om att GLE Coupé både är och upplevs som betydligt rymligare än föregångaren, bland annat tack vare längre axelavstånd och större dörröppningar.

Mercedes GLE Coupé ska kännas sportigare än vanliga GLE tack vare annorlunda chassiinställningar. Som tillval finns E-Active Body Control som kan styra fjädring och stötdämpning individuellt för varje hjul med ett 48-voltssystem.

Vid lanseringen finns två raka dieselsexor där förbrukningen är relativt hög: till och med i den extremt tillåtande NEDC-körcykeln drar den motorerna som minst 7,5 l/100 km. En annan intressant detalj är att dieselmodellerna båda har mer vridmoment än AMG 53-versionen.

De svenska priserna är inte klara ännu.

Modell Effekt Vridmoment Förbrukning
GLE Coupé 350d 4Matic 272 hk 600 Nm 7,5–8 l/100 km
GLE Coupé 400d 4Matic 330 hk 700 Nm 7,5–8 l/100 km
AMG GLE 53 4Matic Coupé 435 hk 520 Nm 9,3 l/100 km
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag älskar coupésuvar.
70
25