Seat Tarraco FR PHEV – laddhybriden får 245 hk och blir attraktiv tjänstebil

Med samma teknik som i nya VW Passat GTE och plats för sju personer – samt högre effekt – ser vi en ny favorit bland förmånsbilarna.

Seat Tarraco FR PHEV – laddhybriden får 245 hk och blir attraktiv tjänstebil
Med ett attraktivt pris, lågt förmånsvärde och möjlighet till dragkrok – då blir Tarraco riktigt farlig på tjänstebilsmarknaden.

De som söker en laddbar, större suvmodell med attraktivt förmånsvärde har inte haft så många val (Mitsubishi Outlander PHEV). Men under första halvåret 2020 kommer det ett nytt alternativ i form av Seat Tarraco FR PHEV.

När vi provkörde den sjusitsiga Seat Tarraco i början av året var det idel lovord. Högt kvalitetsintryck, bekväm, bra säkerhetsutrustning och fantastisk att sitta i. På våren kom också ett femstjärnigt krockbetyg från Euro NCAP.

Seat Tarraco sätter hård, intern press på syskonen VW Tiguan Allspace och Skoda Kodiaq. Och än värre blir det nästa år när VW-koncernen får sin första laddhybrid-suv i form av Tarraco FR PHEV.

Drivlinan i nya Seat Tarraco FR PHEV känner vi igen från nya generationen VW Passat GTE. Det innebär en 1,4-liters bensinturbo med fyra cylindrar och 110 kW (150 hk) och en elmotor som ger 85 kW (115 hk). Hur Seat räknar vet vi inte men man anger systemeffekten för Tarraco FR PHEV till 180 kW (245 hk) och 400 Nm, vilket ska jämföras med 218 hk för Passat GTE.

Även batteripaketet känner vi igen från Passat GTE och det har en kapacitet på 13 kWh. Det ska ge Seat Tarraco FR PHEV en WLTP-räckvidd på "mer än 50 kilometer" och ett CO2-utsläpp på "under 50 g/km". Exakta siffror får vi vänta på. De tekniska likheterna med Passat GTE innebär också att Seat Tarraco FR PHEV är framhjulsdriven, inte fyrhjulsdriven som Mitsubishi Outlander PHEV.

Med 245 hk blir laddhybriden den starkaste Tarraco-modellen och 0–100 km/h går på 7,4 sekunder. Två tiondelar snabbare än Passat GTE (7,6 sekunder). Topphastigheten anges till 217 hk.

Med FR i modellnamnet innebär det bredare skärmbreddare, speciella 19-tumsfälgar (20 tum är tillval), annan grill och stötfångare. Det finns även en extra exteriörkulör, "Fura Grey". På insidan hittar vi en pekskärm på 9,2 tum, mera påkostade material samt sportstolar.

Några svenska priser på Seat Tarraco FR PHEV finns inte ännu. Tarraco-priserna börjar med en instegsmodell på 264.900 kronor. Men vill man ha dieselmotor, fyrhjulsdrift och DSG-låda hoppar prislappen upp till 324.900 kronor. Det mera välutrustade FR-utförandet innebär förmodligen att Seats nya laddhybrid närmar sig och sannolikt går över 400.000 kronor. Den svenska marknadslanseringen inleds under hösten 2020.

Det ska jämföras med VW Passat GTE som kostar från 458.500 kronor och suvkonkurrenten Mitsubishi Outlander PHEV har ett pris som börjar på 409.900 kronor, S-Edition kostar 489.900 kronor. Då ska man komma ihåg att Mitsubishis laddhybrid är betydligt slöare med 0–100 tid på 11,0 sekunder och "bara" plats för fem personer. En bra detalj som många efterfrågar är möjligheten till dragkrok på Outlander. Vi får hoppas att även Seat Tarraco FR PHEV får möjlighet till dragkrok.

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Seat Tarraco FR PHEV skulle jag mycket väl kunna tänka mig som förmånsbil!
184
29