Pinsamma missen: Husbilar får skattechock redan på söndag

Transportstyrelsen ber om ursäkt – skatten kan hamna på 25.000 om året.

En pinsam miss hos Transportstyrelsen gör att nya husbilar plötsligt och oväntat får en ordentlig skattechock.

Anledningen är att den nya och betydligt hårdare körcykeln WLTP för att mäta förbrukning och utsläpp införs redan på söndag den 1 september.

Transportstyrelsen gick tidigare ut med uppgiften att fordonsskatten inte skulle höjas. Men nu ändrar sig myndigheten och beklagar att de tidigare gick ut med felaktiga uppgifter.

"Vi har tidigare lämnat felaktiga uppgifter om att beskattningen av husbilar inte påverkas och det beklagar vi", säger Jonny Geidne på Transportstyrelsen.

Skatten kan landa på 25.000

Husbilar baseras ofta på transportbilar från exempelvis Fiat, med teknik som ligger en eller flera generationer bakom personbilstekniken. Eftersom bilarna är stora, tunga och dieseldrivna blir skatten hög redan med det gamla systemet, och med WLTP-körcykeln som alltså är betydligt mindre "snäll" än den tidigare NEDC-körcykeln ökar utsläpps- och förbrukningsvärdena rejält.

Det innebär också att fordonsskatten höjs – i vissa fall kan den hamna på 25.000 kronor om året för de första tre åren. Det kan påverka andrahandsvärde och försäljningssiffror, och det pratas redan om neddragningar i form av uppsägningar på flera håll i den svenska husbilsbranschen.

Husbilar som redan rullar i trafik omfattas dock inte av ändringen.

Med hjälp av både lobbyinsatser och kampanjen Husbilskampen har Husvagnsbranschens Riksförbund försökt påverka för att ändringen inte skulle bli av – men nu verkar kampen alltså vara förlorad. HRF ska hålla en press- och politikerträff på Elmiamässan den 11 september för att försöka reda ut frågan.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker det är helt rätt att husbilisterna får högre fordonsskatt.
242
903