Polisen ska bli tuffare mot elsparkcyklar – befarar 500 olyckor

Antalet elsparkcyklar i storstäderna har ökat markant under 2019. Det har också olyckorna gjort, varför trafikpolisen ska bevaka elsparkcyklar extra noga i höst.
Annons

Flera nya företag har etablerat uthyrning av elsparkcyklar i Stockholm, eller elskotrar som de också kallas. Man beräknar att det idag finns 5.000 elsparkcyklar i Stockholms innerstad.

Mängden elsparkcyklar innebär tyvärr också att antalet olyckor ökar. Majoriteten av de som hyr elsparkcyklar använder inte hjälm och ibland färdas två personer på samma elscooter.

”Våra gatunät är inte utformat för elsparkcyklar,  det finns brunnslock och kantsten och risk för kollisioner med gångtrafikanter på trottoarer,” säger Johan Sundström, gruppchef vid trafikpolisen i Stockholm till Mitti.se.

I år beräknar trafikpolisen att så många som 500 personer kommer att skada sig när de kört med uthyrda elsparkcyklar. Eftersom elsparkcyklar klassas som cykel är det tillåtet att köra onykter eller drogpåverkad. Men då ska man hålla i åtanke att de juridiska konsekvenserna kan bli omfattande om en onykter förare på elsparkcykel orsakar en olycka.

Idag är det även tillåtet att hyra elsparkcykel nattetid, något som många ifrågasätter då det ökar olycksrisken.

”Det är klart att det finns en koppling mellan olyckor och att åka elsparkcykel nattetid, som runt krogmiljöer, där elsparkcykel kan ersätta taxiresan hem,” säger trafikpolisen Johan Sundström till Mitti.se.

Trafikpolisen utlovar en skärpt övervakning i höst av de som hyr elsparkcyklar. Man kommer att fokusera speciellt på paråkning och rödljuskörning. Trafikpolisen ska även koncentrera sig på de platser där elsparkcyklar och turister måste samsas om utrymmet, som Norr Mälarstrand och längs Strandvägen.

 

Polisen ska bli tuffare mot elsparkcyklar – befarar 500 olyckor
Vårt test av tre elsparkcyklar visar på stora skillnader. Bromsförmågan sträcker sig från usel till totalt urusel!
Annons
Annons
Rulla till toppen