Bilägarna klagar på strulande autobroms – tvärnitar utan anledning

Många klagomål kommer in till amerikansk myndighet.
Annons

Nästan alla nya bilar har någon form av autobroms, eller annan teknik som ska minska olycksrisken – till exempel filhållningsassistans eller döda vinkeln-varnare.

Men det svåra för biltillverkarnas ingenjörer är inte att få exempelvis autobromsen att bromsa. Det är att autobromsen inte ska bromsa i onödan.

Den här typen av avancerade förarhjälpmedel funkar inte alltid som tänkt, och när en bil tvärbromsar till synes utan anledning upplevs det förstås som obehagligt. Risken är då att föraren stänger av systemet helt och inte litar på det.

Läs också: Se lyxsuvarna dundra in i krockdockan – misslyckas i autobromstestet

I takt med att allt fler bilar får autobroms och annan liknande teknik ökar också klagomålen hos bilägarna. Amerikanska myndigheten NHTSA har tagit emot många anmälningar under de senaste åren, skriver Wall Street Journal.

En risk med systemen är att de inte alltid fungerar eller varnar på samma sätt mellan olika bilmärken, så när en bilägare byter bil och inte får en ordentlig genomgång av hur systemen fungerar av säljaren finns risk för missförstånd.

auto motor & sports testlag har flera gånger varit med om att autobromssystem reagerar i onödan eller att system som ska göra bilen delvis självkörande uppträder märkligt utan anledning, och Dagens Nyheter har skrivit om hur en kurva på Essingeleden i Stockholm får Volvos nödbromssystem att reagera på ett sätt som många förare tycker är obehagligt.

Annons
Annons
Rulla till toppen