Miljözonen klubbad – men Daniel Helldén fick hård kritik

Daniel Helldén sågade kritikerna: "Ni skiter i stockholmarnas luft."

Miljözonen klubbad – men Daniel Helldén fick hård kritik
Beslutet om miljözonerna kom under måndagkvällen i kommunfullmäktige. Foto: Getty Images

Miljözonerna har väckt mycket känslor både bland förespråkarna och motståndarna. Under måndagkvällen klubbades de igenom i Stockholms kommunfullmäktige.

"I Stockholm har vi cirka 1.000 för tidiga dödsfall per år på grund av dålig luft. Det här är det redskap vi har, och då ska vi använda det", sa Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP).

Han fick mycket kritik i kommunfullmäktige för att miljözonerna skulle innebära mindre fokus på smutsig, tung trafik. Då ilsknade han till ordentligt.

"Självklart ska vi få bort de utsläppen också, men de verktygen har vi inte idag. Det är det här jag inte fattar. Ni sitter där borta och säger att 'nåt annat ska göras nån gång', och skiter i stockholmarnas luft", utbrast han.

Det som är klubbat är att införa miljözon på Hornsgatan i Stockholm från och med den 15 januari 2020.

Läs också: Hård kritik mot miljözonerna: "Utsläppen kommer öka"

Reglerna skärps redan om några år

Tidigare under måndagen gick Socialdemokraterna ut med en debattartikel om att utsläppen i själva verket kan öka med miljözoner, om fler stockholmare istället väljer en bensinbil med högre koldioxidutsläpp. Men artikeln fick mothugg från olika håll under måndagens debatt.

Miljözonerna blir i praktiken ett förbud mot äldre bensin- och dieselbilar. 

Hornsgatan ska ingå i "Miljözon 2" där bilarna måste klara Euro 5- eller Euro 6-utsläppsklasserna för att få köra. Bilar som är äldre än ungefär 10–12 år blir därmed förbjudna. Den 1 juli 2022 blir reglerna hårdare – då förbjuds även dieselbilar som klarar Euro 5.

Här kan du se debatten om miljözonerna i efterhand.

"Ni sitter där borta och säger att 'nåt annat ska göras nån gång', och skiter i stockholmarnas luft", utbrast trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Så funkar miljözonerna

• Klass 1: Tunga fordon förbjuds i vissa områden.
• Klass 2: Här måste personbilar klara Euro 5-utsläppskraven för att få köra. Kraven infördes i september 2009. Om fyra år, 2022, ändras kraven och då får bara Euro 6-godkända bilar köras här.
• Klass 3: Här tillåts bara elbilar, bränslecellsbilar och biogasbilar som klarar Euro 6-kraven. Dock inte laddhybrider.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker miljözoner är en bra idé.
96
265