Specialbyggd Bugatti Chiron toppar 490,5 km/h – första biltillverkare över 300 mph

Drömgränsen 500 km/h närmar sig, nu har Bugatti blivit först över 300 mph med en modifierad Chiron. Men för Bugattis del är det slut med toppfartsrekord.

Specialbyggd Bugatti Chiron toppar 490,5 km/h – första biltillverkare över 300 mph
Rekordbilen kördes av Andy Wallace på VW:s testbana Ehra-Lessien, med sin nästan 9 kilometer långa raka.

Knappt hann vi få nyheten att Top Gear testat toppfarten på Chiron Sport, förrän Bugatti berättar att man satt ett nytt rekord med en topphastighet på 490,484 km/h. Därmed är man den första biltillverkare som passerat vallen 300 mph, då man körde 304,773 mph.

Den nya toppfarten på 490,5 km/h sattes dock med en modifierad Chiron – en "near production prototype" som Bugatti beskriver bilen. Som vi kan se på bilderna är det vissa exteriöra skillnader och enligt brittiska Autocar är toppeffekten höjd från 1.500 till 1.600 hk. Den högsta, sjunde växeln har fått en "längre" utväxling och bilen har även en säkerhetsbur.

En original Bugatti Chiron med har sin toppfart elektroniskt begränsad till 420 km/h, för att skona Michelin-däcken. Till den nya rekordbilen har Michelin utvecklat en specialversion av sina Pilot Sport Cup 2. Vid 490 km/h snurrar varje hjul 4.100 varv per minut och centrifugalkraften skapar en mycket hög och kännbar gyroeffekt, enligt Bugattis testförare Andy Wallace.

"Bugatti har återigen visat sin kapacitet," säger Bugattichefen Stephan Winkelmann. "Med detta nya rekord av Chiron går vi återigen in i ett okänt territorium. Aldrig tidigare har en bilproducent nått denna höga hastighet."

"Vårt mål var att bli den första tillverkaren någonsin att nå den magiska 300 mph-vallen. Vi har nu uppnått detta – vilket gör oss själva, hela teamet och mig otroligt stolta. Vi har visat flera gånger att vi bygger de snabbaste bilarna i världen. I framtiden kommer vi att fokusera på andra områden," säger Stephan Winkelmann. Några fler topphastighetsrekord blir det alltså inte, från Bugattis sida.

Som vi alla minns gav sig Koenigsegg ut i Nevada-öknen på hösten 2017 och satte fem världsrekord med sin Agera RS (i originalskick), däribland en snittoppfart (körd i båda riktningarna) på 447,19 km/h. I den snabbaste riktningen körde testföraren Niklas Lilja 457,94 km/h.

Hur Bugattis modifierade Chiron ska bedömas återstår att se. Om bilen blir en specialmodell – en ny Super Sport, kanske – så kan den räknas som "serieproducerad", annars får den jämföras med specialmodeller som exempelvis Hennessey Venom F5 eller enskilda trimmade bilar som M2K Motorsports Ford GT med 2.000 hk.

 

Italienska racingföretaget Dallara har utvecklat ett "kit" som förbättrar Chirons aerodynamik och man fungerar även som leverantör av karossdelar till Bugatti. Det finns ingen vindtunnel som kan simulera hastigheter på nära på 500 km/h, därför fick det slutgiltiga testandet ske på Ehra-Lessien banan.

Andy Wallace berättar för Autocar att man upptäckte ett "gupp" på den långa rakan. Vid 300 km/h märktes det knappt men blev påtagligt vid högfartstesterna. Till slut lyckades Andy Wallace stålsätta sig själv att hålla full gas även över guppet.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker Koenigsegg Agera RS är mer imponerande, med sin originalbil. ( =gasa)
126
28