Volvos nya grepp: ”Snik-XC90” försvinner

Marknadsförs som lyxbil – då skrotas instegsversionen.
Annons

Volvo har uppdaterat storsuven XC90 med en ytterst försiktig ansiktslyftning. För den som inte är Volvokännare är det svårt att se skillnaderna ens på nära håll.

Under skalet är förändringarna desto större. Vi har nyss testat nya XC90 B5, den nya mildhybridmodellen som ska sänka förbrukningen jämfört med en vanlig dieselmotor. Tyvärr visade vårt första test att tekniken är alldeles för ”mild” och att förbrukningen faktiskt kan vara lägre i föregångaren D5.

Volvo passar också på att se över utrustning, färger, fälgar och paket. En stor nyhet är att Volvo slopar utrustningsnivån Momentum, den tidigare ”instegsversionen” av XC90 som gjorde modellen tillgänglig för exempelvis en del tjänstebilister.

Det står klart att Volvo vill marknadsföra XC90 som en toppmodell och därför finns bara de dyrare Inscription och R-Design kvar i programmet. Momentum sålde i för små volymer.

En underlig detalj är dock att Volvo XC90 enbart går att få med sju säten i Sverige. Praktiskt, absolut, men om XC90 nu ska vara en lyxbil kanske det hade varit rimligt att också erbjuda de fyr-, fem- eller sexsitsiga versionerna?

Volvo XC90 Inscription börjar på 619.900 kronor och R-Design kostar 35.000 kronor mer. När XC90 gick att få med Momentumpaket kostade den billigaste versionen 549.900 kronor, och D5 AWD-varianten gick loss på 560.000 kronor.

Annons
Annons
Rulla till toppen