Porsche Taycan – den tyska revolutionen – med svenska priser

Siktet är inställt mot Tesla Model S och Taycan Turbo levererar tuff konkurrens på alla områden. Blir det knockout för Porsche?
Annons

När den franska revolutionen inleddes 14 juli 1789 stormade man Bastiljen och halshögg senare kungen Ludvig XVI. Nu är det dags för den tyska revolutionen och Porsche Taycan siktar in sig på Tesla Model S – ska huvudena rulla även denna gång?

Exakt hur väl Porsche Taycan kan mäta sig med Tesla Model S vet vi inte ännu, de betygen får vänta tills båda bilarna står i auto motor & sports testgarage. Men till dess kan vi studera de detaljer och fakta som Porsche delar med sig idag kring sportbiltillverkarens första renodlade elbil.

På sätt och vis kan man säga att Porsche Taycan sluter cirkeln. Företagets förgrundsgestalt Ferdinand Porsche (1875–1951) inledde sin karriär inom bilindustrin med att bygga en elbil. Den så kallade ”Lohner-Porschen” premiärvisades på världsutställningen Exposition Universelle i Paris år 1900.

Lohner-Porsche från 1900 och Porsche Taycan har en sak gemensamt, förutom eldrivningen: hög vikt. Lohner-Porsche vägde nästan två ton med sina blybatterier och dagens elbil från Porsche väger in på 2,3 ton.

Porsche Taycan – den tyska revolutionen – med svenska priser
Ferdinand Porsche (1875–1951) inledde sin karriär inom bilindustrin med att bygga en elbil, den så kallade ”Lohner-Porschen”. Med Taycan Turbo sluter Porsche cirkeln och är tillbaka där man började – med eldrift.
Porsche Taycan – den tyska revolutionen – med svenska priser

När Porsche startar försäljningen i höst inleder man med två modeller: Taycan Turbo S och Taycan Turbo. De två skiljer sig åt genom att Turbo S har högre toppeffekt, keramiska bromsskivor som standard och 21-tumsfälgar (20 tum på Taycan Turbo).

Båda modellerna av Porsche Taycan har toppeffekten 460 kW (625 hk), men Turbo S kan tillfälligt ge ”overboost” och ger då 560 kW (761 hk). Taycan Turbo ger med overboost 500 kW (680 hk). Maximala vridmomentet från de två elmotorerna (en fram och en bak) anges till 1.050 respektive 850 Nm.

Båda modellerna har två synkronmotorer som varvar 16.000 rpm. Främre elmotorn har ”direktdrivning” men bakhjulen drivs ovanligt nog av en tvåväxlad transmission, en finess som nog blir allt mera vanlig hos framtidens elbilar.

Trots hög vikt blir prestanda blixtrande snabba. Porsche Taycan Turbo S gör 0–100 km/h på 2,8 sekunder och 0–200 avverkas på 9,8 sekunder. Motsvarande tider för Taycan Turbo är 3,2 och 10,6 sekunder. Toppfarten för båda modellerna är 260 km/h. Inte illa för en fyrdörrars familjebil med plats för fem!

Ett av skälen till de imponerande prestandauppgifterna är att Porsche Taycan är väldigt hal i luften. Cd-värdet anges till 0,22, den bästa siffran av alla nuvarande Porschemodeller. Frontarean är 2,33 kvadratmeter.

Porsche Taycan – den tyska revolutionen – med svenska priser

Batteripaketet har en kapacitet på 93,4 kWh och består av 33 moduler som innehåller 396 battericeller från LG Chem. Varje modul innehåller alltså 12 battericeller på vardera 3,7 volt och 64,6 Ah. Till skillnad från Teslas små runda battericeller så har Porsche valt ett ”platt” paket som mäter 30x9x1 centimeter. Räckvidden anges till som mest 450 kilometer (Taycan Turbo), enligt WLTP, och 415 kilometer för Taycan Turbo S.

Det som är unikt för Porsche Taycan, tillsammans med Koenigsegg Regera och Rimac, är att man laddar batteripaketet med 800 volt. Med högre spänningsnivå kan komponenterna göras mindre och lättare.

Laddningskapaciteten är som mest 270 kW, men regleras stegvis ner när batteriet nått 40 procent laddningsgrad (då ökar motståndet). Men konstruktionen har kapcitet för betydligt mer, upp mot 400–500 kW när den typen av laddare finns.

Med 270 kW snabbladdning går det att få i batteripaketet 100 kilometers räckvidd (WLTP) på fem minuter. Att gå från 5 procent laddningsgrad till 80 procent tar 22,5 minuter. Batteripaketet tempereras till optimala 30 grader inför laddning. Den här typen av snabbladdning är endast aktuell vid längre resor, Porsche uppskattar att 70–80 procent av laddningen sker som ”långsamladdning” i hemmet eller vid arbetsplatsen. Taycan kan laddas med enfas 240 volt eller 3-fas 11 kW.

Mest viktig är förmodligen den sladdlösa laddningen i form av bromsregenerering. Enligt Porsches uppskattning kommer cirka 90 procent av inbromsningarna ske via elmotorerna, som då fungerar som generatorer. Kapaciteten för bromskraftsregenereringen är 265 kW, en mycket hög siffra i sammanhanget. Det sparar energi och sliter även betydligt mindre på bromsarna

Porsche Taycan – den tyska revolutionen – med svenska priser
Porsche Taycan – den tyska revolutionen – med svenska priser

Porsche Taycan Turbo och Turbo S mäter 4,963 millimeter i längd och är alltså mindre än Panamera. Bredden är 1,966 millimeter och höjden 1,378 millimeter. Axelavståndet är 2.900 millimeter. Det finns två bagageutrymmen, det främre rymmer 81 liter och det bakre 366 liter.

Förarplats och instrumentering i Taycan innebär ett rejält kliv för Porsche. Jämfört med Panamera är det väsentligt färre knappar och vred, det mesta styrs via pekskärmarna eller röstkontroll.

Framför föraren sitter en välvd skärm helt utan fysiska instrument. Den kompletteras med en pekskärm till vänster, ytterligare en nedtill vid konsollen (med haptisk feedback) och en fjärde som styrs av passageraren fram (tillval). Inredningen är gjord helt utan läder.

Porsche använder sig av ett luftfjädringssystem för hjulupphängningen med elektroniskt styrda stötdämpare och ett 48V-system för de aktiva krängningshämmarna. Alla funktioner sammanflätas förstås för att ge bästa beteende beroende på valt körprogram och hastighet. För att förbättra stabilitet på landsväg och körbarhet i stan har Taycan dessutom bakhjulsstyrning (standard på Turbo S och tillval till Turbo).

Porsche Taycan Turbo och Taycan Turbo S är först ut men det är väl ingen vild gissning att det kommer fler varianter av Taycan. Under slutet av nästa år, 2020, kommer en ”skogsmulle-version” i form av Porsche Taycan Cross Turismo.

Intresset för Porsche Taycan har varit större än förväntat och 30.000 personer har lagt handpenning på sin bil. Ursprungligen siktade Porsche på en årlig produktion på 20.000 Taycan per år, men nu undersöker man möjligheten att skala upp tillverkningen för att möta efterfrågan.

De svenska priserna är fastställda till 2.080.000 kronor för Taycan Turbo S och 1.700.000 kronor för Taycan Turbo. Beställningarna inleds direkt.

Porsche Taycan – den tyska revolutionen – med svenska priser
Porsche Taycan – den tyska revolutionen – med svenska priser
Porsche Taycan – den tyska revolutionen – med svenska priser
Porsche Taycan – den tyska revolutionen – med svenska priser
Porsche Taycan – den tyska revolutionen – med svenska priser
Porsche Taycan – den tyska revolutionen – med svenska priser
Porsche Taycan – den tyska revolutionen – med svenska priser
Porsche Taycan – den tyska revolutionen – med svenska priser
Porsche Taycan – den tyska revolutionen – med svenska priser
Porsche Taycan – den tyska revolutionen – med svenska priser
Porsche Taycan – den tyska revolutionen – med svenska priser
Porsche Taycan – den tyska revolutionen – med svenska priser
Porsche Taycan – den tyska revolutionen – med svenska priser
Porsche Taycan – den tyska revolutionen – med svenska priser
Annons
Annons
Rulla till toppen