Transportstyrelsens svar: Vi får inte ifrågasätta siffrorna

PREMIUM Köpa begagnad Tesla är som ett lotteri, visar vår granskning.
Annons

Att köpa och försäkra en begagnad Tesla är som ett lotteri, visar vår granskning – vissa modeller har 89 hästkrafter på papperet, andra 772. Men Transportstyrelsen har i det här fallet inga bra svar på varför.
Transportstyrelsens svar: Vi får inte ifrågasätta siffrorna

Transportstyrelsen har helt olika effektuppgifter för tekniskt identiska Teslabilar, visar vår senaste granskning. Vissa bilar kan ha 89 hästkrafter, andra 772. Det kan bland annat innebära betydligt högre försäkringspremie för den som väljer ”fel” bil.

Anledningen är att det finns flera olika sätt att räkna ut effekten för elbilar, och i det här fallet har inte en enskild metod valts, utan flera.

”Jag kan inte säga varför det skiljer så mycket i effekt. Det kanske var en oklarhet från Teslas sida om vilken siffra som skulle anges i registreringsbeviset. Det är ju ett ganska nytt bilföretag så de kanske inte har så stor kännedom om typgodkännandeprocessen”, säger Per Öhlund på Transportstyrelsen till Recharge.

• Ska Tesla behöva ha koll på alla detaljer, är det inte också upp till Transportstyrelsen att informera för att det ska bli rätt?

”Jo, det gör vi också. Men jag ansvarar inte för hur det går till. Jag vet att vi i efterhand har korrigerat och informerat Tesla om vilka siffror som ska anges så det blir rätt.”

Läs också: Så räknar Transportstyrelsen ut effekten för elbilar

• Kan du förstå att det uppfattas som ett lotteri att köpa begagnad Tesla med så olika effektuppgifter?

”Det har jag full förståelse för. Det är Tesla som angett siffrorna i CoC-dokumenten. Vi har alltså inte rätt att ifrågasätta det om det inte är uppenbart fel. Vi gör kontroller mot den dokumentation som finns i grunden. Där har det förmodligen stått de här uppgifterna, så på så sätt är det korrekt i hela kedjan”, säger Per Öhlund.

Enligt honom har Transportstyrelsen numera bra rutiner för att den här typen av missar inte ska göras igen. Men när en biltillverkare angett exempelvis effekten i CoC-dokumentet, och bilen typgodkänts i ett annat EU-land, får svenska Transportstyrelsen inte ifrågasätta uppgifterna alls.

”Vi är skyldiga att acceptera siffrorna i CoC-dokumentet som tillverkarna levererar och kan inte ifrågasätta uppgifterna utan måste lita på att de stämmer. Vi kan inte ifrågasätta uppgifterna om de inte är uppenbart felaktiga”, säger Per Öhlund på Transportstyrelsen.

• I det här fallet har ju en bil 89 hästkrafter och en annan 772, är inte det uppenbart felaktigt?

”Man har tydligen inte gjort det den här gången. Men det är inte jag som har granskat uppgifterna.”

Tesla i Sverige vill inte kommentera uppgifterna kring effekten.

Annons
Annons
Rulla till toppen