VW e-Up får större batteri, längre räckvidd – och svenskt pris

Snart är det premiärdags för VW ID 3 och då ser man till att göra föregångaren e-Up attraktiv. Det svenska priset startar vid 273.600 kronor. Dags att slå till på en eldriven citybil?
Annons

De gånger vi testat Volkswagen e-Up har vi egentligen bara haft allvarlig kritik på två punkter: kort räckvidd och högt pris. Men det tänker Volkswagen rätta till nu.

Parallellt med premiärvisningen av Volkswagens nya elbil ID 3 på Frankfurtsalongen ska man också lansera en uppgraderad e-Up. En ny typ av battericeller gör att kapaciteten i batteripaket ökar med över 70 procent, från 18,7 till 32,3 kWh. Därmed blir det också en betydligt längre räckvidd på upp till 260 kilometer.

Men ännu roligare för de flesta, som funderar på en elbil i det mindre formatet, är att priset sänks på den uppgraderade Volkswagen e-Up jämfört med tidigare modell. I Sverige kostade ”gamla” VW e-Up med 18,7 kWh batteripaket 284.900 kronor innan statens bonus på 60.000 kronor för nollutsläppsbilar. Den nya modellen med 32,3 kWh kostar från 273.600 kronor.

I Tyskland var prissänkningen kring 5.000 euro men den nivån är alltså inte aktuell i Sverige. Förmodligen en stor besvikelse från många, men kanske också motiverat av Volkswagen att man vill styra köparna från ”gamla” e-Up och e-Golf till helt nya ID 3.

Batteriladdningen i VW e-Up har en DC-kapacitet på 40 kW, då kan man ladda från tomt till 80 procent på 60 minuter. Elmotorn har en toppeffekt på 61 kW (83 hk) med 250 Nm, det ger en acceleration 0–100 på 11,9 sekunder. Toppfarten är 130 km/h.

I standardutrustningen ingår autobroms, vingelvarning, appstyrd luftkonditionering, DAB-radio, eluppvärmd vindruta, ambiente interiörbelysning, med mera. När VW e-Up krocktestades på sin tid fick den fem stjärnor av Euro NCAP.

Svenska priser alltså från 273.600 kronor. I Sverige får VW e-Up följande standardutrustning:

  • Ljudsystemet Composition Phone med Bluetooth, handsfree, digitalradio (DAB+), 6 högtalare och uttag både för mp3, USB och SD-minneskort
  • 2D-instrumentpanel i ”Black Cube”
  • Automatisk luftkonditionering ”Climatronic”
  • Filhållningsassistenten ”Lane Assist”
  • LED-varselljus i C-formad eldriftsdesign
  • ”maps + more dock” som smartphonedocka med Bluetooth och laddning
  • Appen ”maps + more” gör det möjligt att integrera sin smartphone med bilen fullt ut (inklusive batteristatusdisplay och batterihanteringssystem, navigationsenhet som också visar laddningsstationer, avläsning av vägmärken, funktion för insamling av färddata, och integrering av multimedialt innehåll)
  • Sätesklädsel i ”Fusion Grey”-design
  • Röststyrning av navigationssystemet och radion
  • Volkswagen-emblem i ny design
  • Centrallås, farthållare, parkeringssensorer

Säljstart i Sverige är i början av oktober. Då kommer Volkswagen även att erbjuda ett attraktivt erbjudande för privatleasing. De första bilarna väntas levereras till kund under Q1, första kvartalet 2020.

 

VW e-Up får större batteri, längre räckvidd – och svenskt pris
Det svenska priset sänks obetydligt på e-Up, jämfört med föregångaren, även om batterikapaciteten och räckvidden förbättrats radikalt. Är det tillräckligt?
VW e-Up får större batteri, längre räckvidd – och svenskt pris
Det här är den enda bilden som Volkswagen bjuder på i skrivande stund, så vi gissar att det blir ett lätt ansiktslyft när den uppgraderade modellen visas på Frankfurtsalongen.
VW e-Up får större batteri, längre räckvidd – och svenskt pris
Batteripaketets yttre storlek och övrig teknik verkar inte ändras i någon större omfattning. Däremot använder Volkswagen effektivare battericeller, som ökar kapaciteten från 18,7 till 32,3 kWh.
VW e-Up får större batteri, längre räckvidd – och svenskt pris
VW e-Up får större batteri, längre räckvidd – och svenskt pris
Så här ser ”gamla” Volkswagen e-Up ut.
VW e-Up får större batteri, längre räckvidd – och svenskt pris
VW e-Up får större batteri, längre räckvidd – och svenskt pris
Annons
Annons
Rulla till toppen