Bil Sweden: Nya beskedet är dåligt för miljön och säkerheten

Biltillverkarnas egen branschorganisation positiva till att fler laddbilar får bonus – men inte sättet det implementeras på.

Bil Sweden: Nya beskedet är dåligt för miljön och säkerheten
Audi Q5 är en av de dieseldrivna suv-modellerna som får fordonsskatten höjd ordentligt med de nya reglerna.

Regeringen har nu lämnat klart besked om att höja gränsen för bonusbilar i det så kallade bonus/malus-systemet. Nästa år får alla bilar som släpper ut upp till 70 gram koldioxid per kilometer rätt till någon form av bonus. Idag ligger den gränsen på 60 gram.

Det står också klart att förbrukning och utsläpp ska mätas enligt den hårdare WLTP-körcykeln. Högre utsläpp innebär högre fordonsskatt och det kan skilja många tusenlappar för några av Sveriges vanligaste bilar.

Anledningen till att bonusgränsen höjs är att vissa laddhybridmodeller, som också får högre utsläpp i WLTP-körcykeln, annars hade blivit av med sin bonus.

Läs också: Klart idag: Nu skärps bonus/malus – så hög blir straffskatten

Mattias Bergman, vd för biltillverkarnas egen branschorganisation Bil Sweden, är positiv till att gränsen höjs. Enligt honom kommer det vara en större del laddhybrider som kommer få svårt att nå gränsen, men överlag kommer fler behålla bonusen.

"Det vi är negativa till är sättet man implementerar det på. Det görs med kort varsel och man ger inte konsumenterna tid att anpassa sig", säger han till auto motor & sport.

Mattias Bergman är vd för Bil Sweden.

Många bilköpare får inget val

Principen ska enligt Mattias Bergman vara att bilköparna får ett val: köp en bil med lägre utsläpp eller betala skatten.

"Nu har många inte råd med något av alternativen och då behåller man sin äldre bil vilket är negativt för miljön och säkerheten."

Läs också: Snart kommer nästa skattechock – så dyra blir Sveriges vanligaste bilar

Mattias Bergman tror också vi kommer få se en "ryckig" bilmarknad där försäljningen ökar och minskar om vartannat.

"Vi kommer återigen få en ryckig marknad när konsumenter väljer att köpa ny bil innan årskiftet. Efterfrågan kommer vara hög under fjärde kvartalet i år för att sen sjunka efter årsskiftet", säger Mattias Bergman.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker det är bra att höja skatten på stora och törstiga bilar.
151
310