Här är bilvärldens mest lönsamma modell: "Otroliga marginaler"

Inte bara exklusiva superbilar i topp – bra lönsamhet även på vanliga modeller.

Här är bilvärldens mest lönsamma modell: "Otroliga marginaler"

Tvärt emot vad många kanske tror är det ingen exklusiv supersportbil som tillverkas i liten skala som är bilvärldens mest lönsamma. Det är Porsche 911, enligt uppgifter från Bloomberg.

Proportionellt sätt är nya generationen Porsche 911 mest lönsam i bilindustrin. Sedan lanseringen av den första modellen har 911 stått för 30 procent av Porsches intäkter men bara elva procent av försäljningen.

Allra högst vinstmarginal totalt sett har Ferrari F8 Tributo – där ligger den på hela 50 procent, men proportionellt sett bidrar den med "bara" 17 procent av Ferraris totala intäkter.

Bland mer "normalt" prissatta modeller är marginalen hög för BMW X5 och Mercedes GLE. I båda suvarna ligger den på 25 procent.

En av de viktigaste anledningarna att Porsche 911 ligger så högt är att tillvalspriserna är höga. Dyra tillval och ett starkt varumärke gör att biltillverkarna kan ta mer betalt.

"Det är en simpel uträkning: 911 är väldigt lönsam som den är och när man lägger till alla olika variationer blir marginalerna otroliga", säger Michael Dean, analytiker på Bloomberg Intelligence, till Automotive News.

Enligt honom tjänar Porsche nästan fem miljarder kronor bara på Turboversionerna av 911.

Jag tycker Porsche förtjänar att ligga först i lönsamhetsligan.
269
76