BMW:s dödsdom: Ingen ersättare för i3

Drar ur sladden på pionjärelbilen – så ser BMW:s nya elbilsstrategi ut.
Annons

Den var BMW:s kanske viktigaste lansering under hela 2010-talet rent pr-mässigt – men nu går lilla pionjärelbilen i3 ett dystert öde till mötes.

BMW:s försäljningschef Pieter Nota avslöjar i en intervju med Financial Times att det inte finns några planer på att direkt ersätta i3 när den läggs ned. Istället ska märkets ”vanliga” modeller, som 3-serien och 5-serien, få mer elbilsteknik vid sidan av dagens laddhybridversioner.

”Det finns inga specifika planer på en ersättare till i3. Nu ska vi göra elektrifiering mer mainstream”, säger Pieter Nota, försäljningschef på BMW, till Financial Times.

Hög tid för en ersättare

BMW i3 lanserades redan 2013 och i bilbranschen är det därför dags att börja fundera på en ordentlig uppdatering eller en ersättare. i3 har uppdaterats flera gånger med större batteri och längre räckvidd. Versionen med räckviddsförlängare i form av en liten bensinmotor har tagits bort i Sverige och i3-programmet har kompletterats med sportversionen i3s.

På grund av modellens säregna design har den ofta setts som en modell som inte riktigt passar in i BMW:s övriga modellprogram. Men försäljningssiffrorna har ändå varit hyfsade för en så pass udda modell. Totalt har 150.000 bilar sålts hittills och efter den senaste batteriuppgraderingen har försäljningen ökat med över 20 procent.

”i3 klarar sig faktiskt extremt bra efter sex års produktion”, säger Pieter Nota.

Läs också: BMW-chefen: ”Det finns ingen efterfrågan på elbilar i Europa”

BMW:s dödsdom: Ingen ersättare för i3

Hyllas av ägarna

Även i3-ägarna gillar sin bil. Den svaga punkten är designen som även många ägare har svårt för, men i övrigt hyllas den för sina roliga köregenskaper i vår begagnatdatabas. Hela 96 procent skulle göra om köpet med facit i hand och det är betydligt fler än för snittbilen.

När Volkswagen, Opel, Peugeot, Renault och de andra utmanarna nu visar upp helt nya eller uppdaterade versioner av sina elbilar på bilsalongen i Frankfurt gäller det dock för BMW att skruva upp takten. i3 ska fortsätta byggas, men det är oklart hur länge.

2023 ska BMW ha 13 helt eldrivna bilar i programmet och om vi får tro de nya uppgifterna ska de flesta av dem alltså baseras på BMW:s vanliga modeller. Men i-serien är inte helt död: BMW i4 ska börja säljas 2021 och suven iNext ska dyka upp ungefär samtidigt.

Annons
Annons
Rulla till toppen