I år hamnar biltillverkarnas egna insatser på Frankfurtsalongen i bakgrunden. Istället är det protesterna och demonstrationerna utanför det stora mässområdet som väcker uppmärksamhet världen över.
Detta är knappast första gången bilmässan IAA i Frankfurt utsätts för protester – för några år sedan hånades till exempel VW-chefen på scen vid Genèvesalongen av en demonstrationsgrupp. Men omfattningen av årets protester är betydligt större och mässan får även kritik inifrån bilindustrin.
Under helgen intog tusentals demonstranter gatorna i Frankfurt för att protestera mot den tyska bilindustrin. De kritiserade suv-explosionen som de menar leder till högre utsläpp och högre dödsrisk vid en olycka med fotgängare, och spelet mellan bilindustri och politiker.
På plakaten står bland annat ”Stoppa suvarna” och ”vi kan inte ersätta våra lungor”. Innan bilsalongen startade sattes också flera lokala bilhandlare i brand av aktionsgrupper, och när den nu öppnat har demonstranter försökt hindra besökare från att gå in på bilsalongen. Flera av dem har också satt sig på garageuppfarter för att förhindra bilister att köra in och ut.
Läs också: Svidande kritik mot Frankfurtsalongen: ”Ett enormt misslyckande”
Eine Kleingruppe blockiert jetzt das Parkhaus #BlockIAA #SandImGetriebe pic.twitter.com/nSBwUKGqeo
— Sand im Getriebe (@Sand_imGetriebe) September 15, 2019
Hyllar civil olydnad
Åsikterna går isär om exakt hur många som deltog i protesterna men polisen rapporterar om 15.000 demonstranter medan Greenpeace räknade med 25.000.
En av organisationerna bakom protesterna, Sand im Getriebe (”Sand i växellådan) hyllade i ett pressmeddelande ”de personer som frivilligt deltar i en civil olydnadskampanj och placerar sina kroppar i vägen för den kraftfulla bilindustrin”.
Även tyska Greenpeace gick ut med ett uttalande: ”Trots de oundvikliga effekterna av klimatkrisen fortsätter tillverkarna på IAA att presentera bilar där majoriteten drivs av bensin eller diesel. Bara omkring en fjärdedel av de nylanserade bilarna i Frankfurt är helt eldrivna.”
Osäker framtid
Volkswagenchefen Herbert Diess deltog överraskande i ett samtal med en av aktionsgrupperna, något han hyllades för i bilindustrin. Enligt honom förändras bilindustrin just nu enormt mycket och Volkswagen visar upp nya elbilen ID 3 på mässan. Men det avfärdades av många demonstranter som ”greenwashing” (att försöka få satsningar som egentligen är obetydliga att framstå som miljövänliga).
Enligt uppgifter till tyska Handelsblatt förs nu diskussioner om att Frankfurtsalongen framöver ska handla mer om mobilitet och bildelning än om nya personbilar.
”I framtiden kommer det vara mindre fokus på produkter och mer på teknologi”, säger BMW:s ekonomichef Nicolas Peter till tidningen.
Wir blockieren den Haupteingang der #IAA – super Stimmung und das Gefühl, endlich eine Sprache gegen den Autowahnsinn gefunden zu haben.
Danke @Sand_imGetriebe für euren Mut, sich mit Deutschlands mächtigster fossilen Industrie anzulegen!#IAAblockieren pic.twitter.com/z6yRFdX2So— Daniel Hofinger (@DanielHofing) September 15, 2019
8:45 Auch der grüne Finger sitzt: Der Haupteingang der #IAA ist dicht!#IAAblockieren @Sand_imGetriebe pic.twitter.com/bpJmzMMfzZ
— Georg Kurz (@oekofuzzi) September 15, 2019
Waffenmessen richten sich gegen uns Menschen, Automessen auch gegen das Klima. #IAAblockieren ist daher nur folgerichtig. Die meisten Neuzulassungen sind jetzt #SUVs mit 22,2 %, dazu 10,1 % Geländewagen ergibt: Ein Drittel aller neuen "Autos" sind Straßenpanzer.#WirHabenEsSatt pic.twitter.com/aVLoA7U3cG
— Uwe Ness (@UweNess) September 15, 2019
Nach gut 6 Stunden erfolgreichem #IAAblockieren ziehen die Aktivist*innen jetzt mit bester Stimmung ab. Da war heute ne ganze Wüste im Getriebe der #IAA2019! #SandimGetriebe pic.twitter.com/iN9rA6YqgX
— Georg Kurz (@oekofuzzi) September 15, 2019