BMW 520d debuterar i höst som första 48V-mildhybrid – blir standard, sparar 0,3 l/100 km

Lätthybrid-tekniken blir standard på 520d, även som Touring och xDrive. Här är allt du behöver veta om de nya 48V-hybriderna som sparar 0,3 l/100 km och ger extra kraft.

BMW 520d debuterar i höst som första 48V-mildhybrid – blir standard, sparar 0,3 l/100 km

Nu ger sig även BMW in i gänget som anammat fördelarna hos 48V-tekniken. Först ut blir BMW 520d sedan där lätthybridtekniken, eller mildhybrid som det också kallas, blir standard från och med i höst.

Lätthybridtekniken blir även standard hos modellvarianterna BMW 520d Touring samt 520d sedan xDrive och 520d Touring xDrive. Samma teknik introduceras successivt på allt fler modeller för att möta EU:s krav på allt lägre CO2-utsläpp.

I skrivande stund är BMW lite hemlighetsfulla med de exakta uppgifterna kring de nya mildhybriderna. Tekniken ska spara runt 0,3 l/100 km och ge flera komfort- och prestandafördelar.

Den kombinerade elmotorn/generatorn/startmotorn beskrivs som "extremt kraftfull", men någon kW-siffra vill inte BMW ge. Men från en tidigare intervju med utvecklingschefen och styrelsemedlemmen Klaus Fröhlich vet vi att lätthybriderna får en motorkapacitet kring 20 kW (27 hk) och runt 200 Nm.

Det låter kanske inte så mycket med 27 hk men det räcker för att bibehålla hastigheten i landsvägsfart, så länge det inte är uppförsbacke. När bilen "seglar fram" frikopplas dieselmotorn och stängs av. Det extra vridmomentet gör att dieselmotorn kan optimeras för sitt mest effektiva varvtalsregister och det förbättrar även accelerationen – men exakt hur mycket får vi inte reda på.

Hur elmotorn/generatorn/startmotorn är integrerad i drivlinan anger inte BMW. Men högst troligt är elmotorn inbyggd i den åttastegade ZF-automatlådan. Därmed väljer BMW en annorlunda väg jämfört med 48V-systemen hos Audi och Mercedes (en typ av remdrivet system utan koppling).

Enligt BMW ger den integrerade elmotorn/generatorn/startmotorn väldigt tysta, snabba och vibrationsfria starter av motorn. Med ett kraftfullt 48V-system går det också att återvinna en betydligt större del av bromsenergin, jämfört med BMW:s tidigare teknik.

 

Bränsleförbrukning med BMW:s nya mildhybrider med 2,0-liters 190 hk dieselmotor:

BMW 520d sedan: 4,1–4,3 l/100 km, 108–112 g/km CO2.

BMW 520d Touring: 4,3–4,5 l/100 km, 114–118 g/km CO2.

BMW 520d sedan xDrive: 4,5–4,7 l/100 km, 117–123 g/km CO2.

BMW 520d Touring xDrive: 4,7–4,9 l/100 km, 124–128 g/km CO2.

 

De röda komponenterna till vänster i bild är den kombinerade elmotorn, startmotorn och generatorn. Det som också tillkommer i systemet är ett batteri på 48 volt.

 
Den här tekniken tror jag blir riktigt bra!
126
13