Volvochefen om självkörande bilar: ”Mer utmanande än vi trodde”

...och Håkan Samuelsson förklarar att Volvo inte ska "göra en Tesla" med Autopilotsystemet.
Annons

Biltillverkarna har lanserat flera system de senaste åren som ska göra körningen bekvämare och säkrare, som smartare adaptiva farthållare och autobromssystem.

Men när det gäller helt självkörande bilar, som kan transportera passagerare helt utan förarens hjälp, verkar biltillverkarnas optimistiska idéer har bromsats upp en aning.

Ett exempel är Ford, som insett hur dåligt väder som snö och regn kan påverka sensorerna, och som också berättat om hur självkörande bilar kan få en livstid på bara fyra år eftersom de körs mycket mer än ”vanliga” bilar. Och BMW:s tidigare varumärkeschef har sagt att han inte tror på en BMW-modell utan ratt.

Volvo har haft ett delat förhållande till självkörande bilar: utvecklingen har inte gått så snabbt som det var tänkt från början, av olika anledningar, och för varumärket hjälpte det heller inte att det var en Volvo XC90 som kraschade i USA och dödade en fotgängare med en Uberförare bakom ratten, även om Volvotekniken inte var skyldig till olyckan.

Läs också: ”Självkörande bilar kommer bara hålla i fyra år”

Volvochefen om självkörande bilar:
Volvo har kört igång flera projekt med självkörande bilar. Ett av dem är Drive Me, där två familjer skulle testa en delvis autonom XC90 på vägarna kring Göteborg. Foto: Volvo Cars

Nu erkänner Volvo Cars-chefen Håkan Samuelsson att självkörande bilar kan bli mer utmanande än väntat.

”När det kommer till självkörande bilar är det lite mer utmanande tekniskt än vi trodde från början. Men vi är fortfarande övertygade att nästa generation bilar ska ha en ’motorvägsassistent’ som kan ta kontroll över bilen på motorväg”, säger han i en intervju med Automotive News.

Han passar också på att rikta kritik mellan raderna till Tesla, som ofta hamnar i hetluften efter olika olyckor med märkets Autopilotsystem. Tesla får också kritik för att marknadsföra systemet på fel sätt – det uppfattas ofta som att bilen är helt självkörande i Teslas marknadsföring, även om ordvalen på exempelvis Teslas sajt har blivit bättre med åren.

”Vi kommer vara noga med att undvika lansera något som uppfattas som autonomt men inte är det, men där föraren blir imponerad av vad systemet kan göra och sedan överskattar systemets förmåga. Vi vill verkligen leverera något som är säkert eller ännu säkrare än intrycket du får. Det är på väg, först för motorvägskörning”, säger Håkan Samuelsson.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen