Volvo lättar på hemligheterna – här är fakta om första elbilen XC40

Den 16 oktober blir det premiärvisning av Volvos nya XC40 elbil. Nu får vi flera tekniska detaljer om Volvos första elbil. Säkerhetsmålen är höga, precis som förväntat från Volvo.
Annons

I mitten på oktober blir det alltså premiär för Volvos första elbil XC40, om man nu undantar systerföretaget Polestar som redan visat upp sin elbil Polestar 2. Båda bilarna bygger på Volvos CMA-plattform.

Volvo Cars lättar lite på hemlighetsmakeriet och kommer under de följande veckorna att berätta mer om XC40 elbil. På bilderna nedan ser vi i detalj hur XC40 elbil är byggd och tekniken är snarlik koncernkollegan Polestar 2. Vi ser bland annat dubbla elmotorer med drivning på alla fyra hjulen, ett lågt och centralt placerat batteripaket samt konturerna av en kaross som i allt väsentligt liknar XC40 med förbränningsmotor.

Några detaljer om batterikapacitet får vi inte ännu, men kan konstatera att hos den snarlika Polestar 2 handlar det om 78 kWh och en WLTP-räckvidd på 50 mil. Polestar 2 har också två elmotorer med sammanlagt 408 hk och 660 Nm, återstår att se om Volvo XC40 elbil blir lika kraftfull.

Som väntat när det gäller en bilmodell från Volvo så är det höga säkerhetsmål som ska uppfyllas:

”Oavsett vad som driver en bil framåt, en elektrisk maskin eller förbränningsmotor, så måste en Volvo vara säker,” säger Malin Ekholm, säkerhetschef på Volvo Cars.

”Helt elektriska XC40 kommer att vara en av de säkraste bilar vi någonsin har byggt,” fortsätter Malin Ekholm.

För Volvos del gällde det att delvis tänka i nya banor för att utforma krockzonerna på XC40 elbil, framför allt i fronten

”Grunderna kring säkerhet är de samma för den här bilen som för alla andra Volvo-bilar. Det sitter människor på insidan och bilen måste konstrueras så att de skyddas,” berättar Malin Ekholm.

Batteripaketet är kraftfullt konstruerat för att hålla och förbli intakt vid en kollision. Runt battericellerna sitter en ram av extruderade aluminiumprofiler som utgör en yttre deformationszon. Batteriet sitter lågt, vilket ger låg tyngdpunkt och minskar risken för att XC40 elbil voltar.

Med XC40 elbil lanserar Volvo också en ny typ av säkerhetsteknik, kallad ADAS (Advaced Driver Assistance Systems). Det är en teknisk plattform med mjukvara utvecklad av Zenuity, ett samägt bolag mellan Volvo Cars och Veoneer.

Den nya ADAS-plattformen är ett skalbart säkerhetssystem som består av flera radarsensorer, kameror och ultraljudssensorer (lidar). Den skalbara konstruktionen gör att plattformen enkelt kan vidareutvecklas och den lägger grunden för en framtida introduktion av autonom körteknik.

 

 
Volvo lättar på hemligheterna – här är fakta om första elbilen XC40
Malin Ekholm är säkerhetschef på Volvo Cars.
Volvo lättar på hemligheterna – här är fakta om första elbilen XC40
Volvo lättar på hemligheterna – här är fakta om första elbilen XC40
Volvo lättar på hemligheterna – här är fakta om första elbilen XC40
Volvo lättar på hemligheterna – här är fakta om första elbilen XC40
Volvo lättar på hemligheterna – här är fakta om första elbilen XC40
Volvo lättar på hemligheterna – här är fakta om första elbilen XC40
Volvo lättar på hemligheterna – här är fakta om första elbilen XC40
Volvo lättar på hemligheterna – här är fakta om första elbilen XC40
Volvo lättar på hemligheterna – här är fakta om första elbilen XC40
Volvo lättar på hemligheterna – här är fakta om första elbilen XC40
Volvo lättar på hemligheterna – här är fakta om första elbilen XC40
Annons
Annons
Rulla till toppen