Film: Jay Leno får besök av tre generationer Ruf CTR

Det är finbesök hos Jay Leno och tillsammans med Alois Ruf får han provköra originalet "Yellowbird" med sina +550 hk. En gång världens snabbaste bil som toppade 340 km/h och en modern ikon.
Annons

Tuningföretag finns det många av. Men det är bara ett fåtal som tar nästa steg, nämligen att bli biltillverkare. Alpina (BMW) och Ruf (Porsche) är två av de mest kända.

I den senaste episoden av YouTube-serien Jay Leno’s Garage är det dags för ett celebert besök av inte mindre än tre generationer Ruf CTR – plus Alois Ruf själv. Jay Leno kunde förstås inte låta bli att skoja om likheterna i ålder och grå kalufs mellan honom och Alois Ruf.

I centrum av den här episoden finns en av de största ikoner som bilvärlden skapade under 80-talet (ursäkta, Ferrari F40 och Porsche 959). Den första prototypen av Ruf CTR, döpt till ”Yellowbird” efter sin kulör, blev en världsnyhet när amerikanska Road & Track hade med bilen i ett toppfartstest som kördes på Volkswagens testbana Ehra-Lessien.

Artikeln publicerades i juli-utgåvan 1987 av Road & Track (klicka för att läsa mer). Med i testet fanns två olika Ruf CTR, två Porsche 959, Lamborghini Countach, Ferrari GTO och Testarossa, två Koenig-Porsche, Isdera Imperator 108i, AMG Hammer, med flera. Testförarna var också legender, Paul Frère och Phil Hill.

Snabbast av alla var Alois Rufs egen CTR, med nybyggd motor. Den klockades för 339,8 km/h med Phil Hill bakom ratten. 340 km/h i toppfart, alltså, och Yellowbird var inte ens rätt stegad. Med en annorlunda utväxling hade bilen gått ännu fortare.

Den bilen som är med i Jay Leno’s episod är Ruf CTR nummer 001 från 1989, den första serieproducerade bilen av ett knappt 30-tal bilar som byggdes. Andra generationen Ruf CTR byggde på 993-generationen, introducerades 1996. Och med i filmen finns även Ruf CTR3 Clubsport från 2012, mittmotorvagnen med 701 hk.

I filmen nämner också Alois Ruf den retroinspirerade Ruf CTR 2017 Anniversary som premiärvisades på Genèvesalongen 2017. Till det yttre lik ikonen från 80-talet, men med kolfiberkaross, avancerad hjulupphängning och 3,6-liters boxerturbo på 710 hk. Bara 30 exemplar ska byggas.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen